Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Getz99

Hur ofta ska man byta bränslefilter?

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F150 i min båt, det finns ett förfilter på 10 micron med vattenseparator installerat innan motorfiltret. Jag har bytt motorfiltret varje år men nu känns det riktigt korkat när motorfiltret är på 20 micron. Någon som har erfarenhet av hur ofta man ska byta förfiltret? Kan nämna att jag inte haft några problem med bränsletillförsel men jag vill inte att förfiltret sätter igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som du kanske sett oxå en F150. Byter båtmonterade 10 micronsfiltret vartannat år, brukar rinna igenom runt 1000 liter soppa på två år. Motorfiltret är ännu inte bytt o det har flitrerat 3000 liter än så länge. Tankar bara soppa från landmackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfiltret är förresten ett vattenavskiljande Racor som jag kör med de stora patronerna, vill minnas de är på 360 l/h. Hade jag haft ett vanligt spin-on-filter hade jag bytt patron varje år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo jag vet att du har en likadan motor som jag fast några årsmodeller nyare, har fått hjälp av dig tidigare som uppskattas väldigt mycket! Då tror jag att jag ska byta mitt filter, är inte bytt på tre år och jag skulle tro att det filtrerat runt 1 m3 då jag ägt båten. Varför frågan kom upp är för jag bestämt att installerat en flödesmätare för soppaekonomin och började kolla hur jag skulle sätta dit givaren i systemet och då hittade jag ett förfilter bakom väggen från det aktre stuvfacket. Tack för snabbt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj nu blev det för komplicerat för mig, hur vet man vad man har för typ av filter, jag tycker själva filterdelen är ganska lång ca 10 cm, Yamaha original är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt här med separat dränerbar vattenavskiljare, patronen i sej är ca 20 cm och det är pga att den är så stor och därmed har så stor filtreringsyta som jag nöjer mej med att byta vartannat år. Det gäller o ha schyssta grejer tidigt i systemet så de agerar målvakt för de andra filterna. Totalt har du 9 eller 10 filter i motorn beroende på årsmodell. Yamaha rekommenderar alltid att man har ett 10 micronsfilter före motorns egna filter.

post-26269-1394237595,4884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag istället haft denna typ av filter i båten som inte är dränerbart utan bara har en vattenuppsugande massa i botten och betydligt mindre filteryta hade bytt patron varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har du bytt ett fullständigt rent motorfilter varje år medan du låtit filtret som verkligen tar hand om skiten sitta kvar. Tur du hittade det innan det störtade o släppte iväg skiten det samlat på sej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du köpt för flödesmätare men Yamahas egna ska monteras så här, efter båtfiltret.

post-26269-1394237595,5572_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den typen av filter med separat vattenavskiljare, ingen gel som absorberar vattnet, skönt att veta, tror dock inte min patron är 20 cm lång men jag kan ha fel, får kolla nästa gång jag är till båten. Jag har köpt en Lowrance EP-60r som är kompatibel med NMEA 2000 och jag ska ta upp infon i min plotter Lowrance HDS 5, får bygga ett nätverk först men det är nog inga problem. Tack för hjälpen! Uppskattas mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det förmodligen ett Racor du har, Yamaha köper nämligen deras filter. På mitt står det Yamarin men samma där det är ett Racor. Sen finns det lite olika modeller men till just mitt passar flera patroner så jag sätter dit den största då det finns plats neråt..

Yamahas patron YMM-2E227-01-00 passar t ex på mitt filter och är på 227 l/h men även patronen YMM-2E341-01-00 som är på 341 liter passar. De kostade 2011 440 resp 480 kr. I verkligheten är detta Racors patroner S3227 och S3232 och de är betydligt billigare i Racors kartonger, vill minnas jag brukar ge runt 200 kr för en S3232 från England..

Sen är det bra o ha en extra patron liggande i båten oxå om f-n är lös, de är inplastade och kan ligga länge i båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på mon står det YMM-2E227-01-00 fast som en ean kod, kanske är den lika lång som din, bildminnet sviker. Får köpa dubbla patroner så man har en i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite konstig stavning ser jag , min iPad ändrar vissa ord. Jaen du har rätt visst har jag bytt filtret i motorn helt i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se någon anledning till att plötsligt filtret släpper igenom den insamlade geggan. Ett filter sätts igen och blir trögare för bränslet att ta sig igenom men filtrerar inte sämre för det. Snarare bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det numret är det lilla S3227 filtret på 227 l/h, när du byter så ta det större S3232 om du har plats, speciellt om du ska handla hos Yamaha, skiljer ju bara 40 spänn för närmre 50% mer filteryta.. Har för mej det skiljer mer i kronor räknat för samma insatser i Racorkartong i Sverige.. O som sagt i England kostar dom hälften så du spar ju nästan en femhundring om du ändå ska ha två..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer tyvärr att filter som suttit länge o är av tveksam kvalitet störtar som jag brukar kalla det.. Pappret brister eller limmet släpper..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ska kolla om jag kan hitta något i England och om den större varianten är så lite dyrare så är väl det inget att fundera på. Kanske måste jag flytta filtret lite uppåt för att få plats med ett längre filter men det borde vara en mindre operation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bor i Stockholm finns Racor-filtrerna även hos Hansen Racing i Spånga. Dryga 300 kr styck har jag för mig att 3232 kostade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr bor jag i Karlstad så det är långt till Stockholm men tack för tipset, det händer ju titt som tätt att man är i Stockholm på jobb och då kan man ju svänga förbi Spånga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng där. Bra att veta när filtret sugits ihop eller det kanske inte syns på utsidan alltid.

 

Tror att på en membranpump risken är noll. Den orkar inte suga mer än vad man kan blåsa med lungkraft. Har blåst in propp från tanken i sommar och brummat vidare.

 

Men med en bränslepump från en bil går det nog bra att suga ihop ett filter. Varning alltså för eftermonterade pumpar som är starka.

 

Brorsan lyckades suga ihop tanken på en Opel. Fanns bara plats för fem liter när han skulle tanka. Efter inledande dispyt med kassa personalen fick han konstaterat at tanken försvunnit. Nästan.

Luftinsläppet satt igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300 är inte farligt, Hansen Racing har många återförsäljare ute i landet oxå. Kolla runt med bildelsfirmorna i din närhet, nån är säkert återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan man få dem för 300 i Sverige är det ingen idé att försöka ta dem från England, frakten verkar äta upp hela förtjänsten, har kollat på Amerikanska sidor också, billigt men frakt och tull tillkommer så det finns inget som kan konkurrera med 300 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade Hansen-filterna på deras hemsida, de kostar numer 380 kr/st och är av fabrikatet Sierra. Blir lite tveksam om dessa filter verkligen är ommärkta Racor. Det finns andra ersättningsprodukter i Sierras sortiment som inte är orginaldelar. Om det inte kan säkerställas att detta är ommärkta Racor-filter går de bort för min del, vill inte riskera att få tveksamma Kinafilter i min installation men än så länge har jag några importfilter på lager. Såg att Båtaccenten säljer riktiga Racor S3232 för 465 kr och med Yamaha-logga verkar riktpriset numer va 536 kr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade ÅF för Hansen racing i Karlstad och de har en ÅF i Karlstad, ska åka dit på mmåndag och snacka med dem. Känns dumt att köpa ett filter som passar men inte är rätt kvalité och man får massa andra problem. Om man får ett pålitligt filter för ca 50 spänn mer så tvekar inte jag, finns en Yamaha försäljare i Karlstad. Kollar man Sierras hemsida så verkar det vara bra grejor men vem vet, lätt att skriva gott om sina produkter, skulle vara bra att hitta en site med omdömen men det verkar svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag köpte i Spånga förra året var stämplade Racor. Men det kan ha ändrats till i år.

Obs på att du behöver en bottenskål till dem, men det kanske du redan har en?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenskål har jag och det finns inte en gnutta vatten i den trots att jag inte har bytt filtret på 3 år, visste inte ens om att det fanns för 3 dagar sen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sierra-filterna kan ju mycket väl vara ommärkta Racor precis som Yamaha-filterna, priset indikerar ju snudd på det. Men som sagt, jag vill veta.

Eftersom dagens 95-soppa innehåller upp till 5% etanol kan den binda en del vatten utan att det faller ut i vattenavskiljaren. Det som är lite läbbigt är att när man går över en viss vattenhalt (några tiondels %) i hela blandningen inträffar fasseparation mellan vattnet/etanolen och bensinen. Man har då plötsligt en blandning i tanken som innehåller 5% vatten/etanol i botten och på toppen av det ren bensin.

Det kan ingen vattenavskiljare hantera så kör man etanolblandad bensin har vattenavskiljaren snudd på spelat ut sin roll. Det den fortfarande gör eftersom den flödesmässigt sitter före filterpappret är att den settlar ut större partiklar som inte orkar hänga med flödet upp till pappret..

Kör man etanolblandat soppa är det ju bra att känna till detta o som vanligt va nog med att inte få vatten i tanken. De flesta båtar har ju tanklocken fullkomligt idiotiskt placerade ute på öppet däck o en trasig O-ring i locket är nog de vanligaste orsakerna till vatten i tanken. Vill man inte ha etanol i soppan utan säkerställa att vattenavskiljaren löpande kan ta hand om eventuellt vatten kan man t ex köra Preems 98 som inte ska innehålla etanol, tror även Statoils 98 är etanolfri medan Shells inte är det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos vilken Yamaha-handlare som helst men oftast ligger det inte framme i butiken så man får fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla med Hammarby Marinservice. Yamaha Center hade den inte utan hänvisade till något OEM-klet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...