Wilma32 1 Postad 1 Augusti , 2013 Hej Jag har använt ozi explorer i flera år utan problem, doch har min dator blivit trögstartad med åren. fick tips att rensa på hårddisken då kartorna låg på fel ställe hade dessa även lagrade på annan plats. Efter rensningen och omdirigeringen visas båtens position helt fel men farligt nära om man nu skulle ge sig ut i främmande vatten. Vid kontroll mot Garmin GPSen visas positionen korrekt i koordinatform men kartan visar som sagt helt fel position. Har gjort proceduren med att flytta på kartorna på hårddisken tidigare utan nämnda problem. Förstår inte problemet vill ej kalibrera om alla sjökort (detta har jag aldrig behövt göra tidigare) Någon som upplevt samma problem och funnit lösning på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 1 Augusti , 2013 Till varje sjökortsfil skall det finnas en .MAP - fil. Öppna en sådan med en texteditor och se på de första 10-talet rader. Bl.a. så finns en rad som anger lagringsplatsen för motsvarande sjökortsfil. Om man förvarar alla .MAP - filer och samhörande sjökortsfiler i samma katalog behövs inte katalogvägen anges före filnamnet på sjökortsfilen. Har du tappat bort dina .MAP - filer kan de återskapas för BSB-KAP-sjökort genom att från Fil-menyn importera BSB-KAP-sjökorten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser