Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
MickeEklund

Tips på lösniag av styrproblem Örnvik 550HT

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon här som har ett vettigt tips på hur jag ska lösa ett problematiskt styrprobroblem?

Jag har under ett bra tag nu totalrenoverat (börjat i allafall) en gammal Örnvik 550 HT som var i ett mycket dåligt skick. Mycket återstår att göra men i morgon fredag 2/8 är det i alla fall dags att sjösätta och testa motorn jag köpt till den.

Mitt problem är att att Tohatsu MD50A inte har fäster för styrstaget i mitten utan på ena sidan och att motorbrunnen inte riktigt räcker till för att svänga fullt höger. När jag har mätt upp så skiljer det ca 4 cm mellan styrutslag vänster och höger vilket jag anar är ganska mycket?.

Problemet tänkte jag var lätt löst genom att borra upp ett 10cm hål på vänster sida av motorbrunnen så att det gick att styra lite längre men tyvärr visade det sig att jag kommer ta bort alldeles för mycket av trät i akterspegeln (se bifogad bild)... 

Tror ni att det blir en för svag punkt i detta område om jag gör som jag tänkt?

Funkar det om jag plastar rejält från insidan?

Att jag vill göra hålet 10 cm i diameter beror på att staget inte ska ta emot hur jag än tiltar motorn och skruven vrider sig.

Någon som har ett annat bra tips på hur jag ska lösa detta eller tips på förbättringar av min lösning så vore jag otroligt tacksam.

MvH Michael Eklund

post-10019921-1394237595,1168_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ej justerbart. Jag fick köpa ett Tohatsu orginal för att de har en speciallösning på fästet i motorn. det är smalt som tusan där man fäster det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kapar och tar bort lagom bit på mitten av staget, och sedan svetsar ihop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men då kommer jag väl bara att jämna ut svängradien? Dvs jag minskar två cm på vänster svängen och ökar två cm på höger svängen.

Styrstaget kommer ju ändå slå i sidan på motorbrunnen, eller tänker jag helt fel nu?

Jag ska sjösätta imorgon och om snurran hoppar igång och allt funkar som det ska så provar jag om jag är nöjd med svängradien åt höger. Skulle så vara så e de ju en kanon idé att korta staget och jämna ut styrningen och sätta en skyddsplast där det tar emot i motorbrunnen.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provkört båten nu och motorn snurrar på bra... Är rätt nöjd med styrningen som den är, visst är det skillnad men den svänger bra åt höger också så jag kör på så här året ut och funderar på om jag ska åtgärda problemet när jag tagit upp den igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...