Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
loke67

12V timer sökes

Rekommendera Poster

Har problem med att eftervärmen i motor rummet (Litet och välisolerat) blir så hög att det bildas ånglås i mina dubbla solex förgasare. Funkar bra om jag kör motor rums fläkten 5-10min efter stopp men då jag är lite lat så skulle det vara praktiskt med en timer som skötte detta åt mig. Har letat lite på nätet men hittar inget som funkar som jag tänkt. Skulle vilja ha nått i stil med de timers som sitter på tex paxfläktar i badrum. Efter start ska den gå ca 10min och sedan stängas av allternativ som en ägg klocka vrida fram tiden sedan slå av. Nån som har någon idé

Mvh Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på ELFA dom har tidrelän för 12 V .det borde väl kunna vara användbart till ändamålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vet att BEP Marine har/hade ett tidrelä avsett för just motorrumsfläktar, man kan själv ställa in gångtiden och sen har man bara en tryckknapp. en tryckning och fläktarna går den inställda tiden. Funkar ju fint även vid start av motorn så slipper man glömma fläktarna på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dig fixa låda och löda dit knappar så fungerar sen sådan här: http://www.ebay.com/itm/TIMER-SWITCH-TIME-RELAY-2-TO-690-SEC-KIT-10A-Delay-Off-12V-On-Off-Buttons-/270910684908?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item3f1388feec 

Det finns flera varianter om man söker på tex TIMER  Delay Off 12v relay på eBay. Som låda fungerar en kopplingsdosa från Biltemas tex 350008. Total kostnad drygt 100 kr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den såg intresant ut, måste ner till båten och kolla hur många amper fläkten är på om man klararsig på 3A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...