halibut 0 Postad 1 Augusti , 2013 Hej! Jag har en Mercruiser 5,7l som har tagit in vatten i cylindrarna! Det som jag tycker är konstigt är att det inte är vatten i oljan och att vattnet är på båda sidor!!! Limporna är provtryckta och dom är ok!!! Är det någon här som kan ha något förslag vad som är fel??? M.v.h Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 1 Augusti , 2013 De trevliga alternativen är att det har regnat in alternativt att du sugit in vatten bakvägen p.g.a. extrem lång tomgångskörning, trasiga avgasklaffer etc. Om så är fallet är det bara att tömma alla cylindrarna och sedan dra igång. Övriga mindre trevliga alternativ men inte så värst farliga givet att du inte krökt någon ventil/vevstake p.g.a. vattnet är ett sönderrostat insug t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 1 Augusti , 2013 Sprucket insug/ spruckna toppar? Vanligt som följd av dålig eller utebliven vinterkonservering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 1 Augusti , 2013 Jag antog att det inte handlade om dålig vinterkonserveringen iochmed att vi är mitt i sommaren. Hur många timmar är motorn körd denna säsong? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halibut 0 Postad 1 Augusti , 2013 Hej! Jag gjorde en ordentlig konservering 2 år sen,förra året var båten på land.. Jag har kört ca 3 timmar i år,men jag körde ca 30 minuter på tomgång innan motorn tjyvstannade!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 1 Augusti , 2013 Tomgångskörningen kan vara anledningen, kanske tillsammans med dåliga avgasklaffar. Ur med stiften och dra runt motorn försiktigt för hand och lyssna så inget verkar helgalet och sen drar du igång den. Om jag vore du skulle jag även göra ett komptest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halibut 0 Postad 1 Augusti , 2013 Motorn är urlyft.. Ska börja kolla på eländet senare idag! Men är det så att man inte kan köra längre tid på lågt varv??? tomgång o upp till 1500 varv???? Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 1 Augusti , 2013 Det va snabbt jobbat. Det står i orginalmanualen att det kan vara en orsak. Risk för reversion är som störst då. Detta gäller tomgång, inte 1500 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 Augusti , 2013 Öppna den och posta alla bilder här. Det blir spännande att höra och se vad som hänt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halibut 0 Postad 1 Augusti , 2013 Avgasklaffarna var slut,men kan detta vara hela problemet?? Inga tecken på sprickor i insuget,bra o jämt komp... Vet inte vad jag kan göra mer Bilder kommer förhoppningsvis senare... Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 1 Augusti , 2013 Tämligen onödigt att slita ur motorn så pass tidigt. Byt klaffarna och provkör den och se om den funkar bra. Du kan inte provköra på pall och förvänta dig samma resultat som i båten om det handlar om reversion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser