Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
andypandyswe

tips på val av båt

Rekommendera Poster

Hej, jag är precis ny på forumet och då jag är på gång att köpa min första båt undrar jag om någon/några har tid/lust/ork att komma med förslag?

Vi har en kommunal båtramp med bra parkeringsmöjligheter inte långt från hemmet så min tanke var att skaffa en liten öppen båt på släp som man kan lägga i på morgonen och ta upp när man kommer hem på kvällen för att sedan köra hem och förvara den på båtkärra på tomten. Trettio-kärra borde räcka bra då jag kan ta trettiovägar hela vägen till rampen (förutom ca 100 meter på en 50-väg.

Vi är två vuxna och två barn (4 och 8) men man kanske vill ta med ett par kompisar ngn gång.

Båten ska vara för bad, fiske (ingen av oss är proffsfiskare direkt) och utflykter i skärgården (tälta). Gärna att man kan åka åtminstone en bit ut med den... Jag antar att den behöver vara någorlunda lätt då jag hört att rampen är några grader brantare än standard och vi har en KIA Cee'd SW som dragbil...

I övrigt vill man väl ha bra stuvfack kan jag tänka mig och styrpulpet verkar ju trevligt.

Funderade på vattenskidor och dyl när barnen blir lite äldre så om den klarar sånt är det väl bra men knappast ett krav.

Hela kittet bör hamna runt 25.000 på blocket med båt + motor + kärra.

Jag har kikat på crescent, örnvik m.fl runt 4,5-5 meter och även lite drömmande på buster och silver...

Någon som har ideér om vad som skulle passa oss, tips om vad man ska tänka på, något jag missat som jag behöver?

Hoppas på svar.

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är skivfel när det gäller priset eller så lever du i nån sorts drömvärld. Med små barn vill man helst ha en båt med rejäla fribord så att man åker torrt o säkert. En bra motor är också en fördel. En sådan båt har i regel ca 70 hk snurra och bara en sådan motor kostar 1000kr/ hästkraft några år begagnad kanske hälften. Med er budget så är det bara att scanna blocket i länen som ligger närmast en sådan båt är inte så svår att åka o hämta några mil bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...