togela 0 Postad 31 Juli , 2013 Hallå där. Lämnade in mina spridare förra hösten och fick dom renoverade. Efter det så har jag börjat få problem med diesel i oljan. Det ökar volymen i oljetråget med c:a 1l på 10timmars drift. Har kört med oljebyte var 8:e timme i sommar för att inte riskera minskat smörjeffekt. Motorn går kanonbra, startar lätt, ryker inte och går gämnt och fint. Har detta med spridarna att göra? Eller är det något annat som hänt?. Har kollat matarpumpen, och det verkar helt ok med den. Motorn är en FORD 2712E. På dessa sitter ju spridarna under ventilkåpan. Tacksam för alla tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2013 Försök kontrollera om någon rörkoppling i bränslesystemet läcker, det är inte troligt att själva spridaren ger oförbränt bränsle ner i motoroljan om motorn verkar gå bra utan Du har läckage i bränslesystemet någonstans där bränslet kan leta sig ner till oljetråget, mest troligt i topplocket. Eftersom Du haft loss spridarna för renovering så fokusera på dom kopplingar som varit isärskruvade först. Det är inte bristande smörjförmåga som är värst utan förhöjd flampunkt i motoroljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
togela 0 Postad 6 Augusti , 2013 Problemet löst . Efter att jag kollat allt som möjligtvis kunde läcka diesel utan att finna något så återstod bara själva spridarna(dom nyrenoverade). Plockade loss dom och åkte till firman som renoverat dom. Fick dom provtryckta och minsann, en läckte där den var ihopskruvad?? Märkligt, tyckte mekanikern. Bra som tusan, tyckte jag för där var ju roten till mina problem. Fick en ny spridare till reducerat pris. Har nu åkt 10t utan att oljannivån har ökat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser