jawo 0 Postad 28 Februari , 2005 Hej, Jag har en liten hardtop-båt (Finnsport 540 HT) som jag vill kunna använda för övernattning off season. Jag har ingen egen erfarenhet av fotogenvärmare och liknande. Funkar dessa bra? Vad finns att tänka på? Tacksam för tips. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 1 Mars , 2005 Vi använde en Origo Heatpal tidigare. Fungerade rätt bra. Kan rekommenderas om man inte vill installera någon fast värmare som Wallas och Eber. Heatpal: http://www.bryggan.nu/ovrigt/origo/forsta.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 Mars , 2005 Jag säger i stort sett samma sak som Anteman. Men man får inte glömma bort att tänka på en sak när det gäller alla typer av fotgen brännare (eller liknande) Förutom den självklara brandsäkerheten behöver denna typ ganska mycket syre. En viss mängd ventilatioln är alltså nödvändigt om du vill ha något syre kvar att andas på morgonen! Men jag funderar själv att införskaffa denna. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 1 Mars , 2005 Har haft en Wallas 1300 som fungerat bra, drar knappt någon fotogen och värmer mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 2 Mars , 2005 I min nuvarande båt har jag en Wallas 1800. Men en fast installerad värmare är dyr att köpa så då kan Heatpal vara ett bra alternativ. Speciellt med tanke på att du även kan laga mat på den. Men som Roddarn säger så förbrukar den en hel del syre. Finns även många fina billiga fristående gasolvärmare. Fast de tar nog mer plats än en Heatpal. Tips: Ha en brandvarnare i båten :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 2 Mars , 2005 kolla blocket där finns det begade värmare till bra priser kollar själv efter en luftburen värmare.. vat´ten värmen tar långtid... //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RogerU 0 Postad 2 Mars , 2005 Jag är dålig på det här med värmare men blev glatt överraskad när jag köpte min båt för några år sedan. I den satt en Wallas 1000 med fläktlock. En kanon spis med 2 plattor jämte värmare. Mycket smidig och kompakt modell med en bränsleförbrukning på ca 0,15 l/tim på högsta effekt! Bränslet är lysfotogen som skall köpas på Statoil, fråga mig inte varför, men deras är vad jag förstår renast och rekommenderas även av Wallas själva. Jag rekommenderar den Varmt, oj vad det blev vitsigt! :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser