Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
nonneponke

fel eller inte på propulse propellerblad

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har en lite fråga ang propulse propellern.. jag har precis köpt en ny propeller och har varit ute med den två ggr..nu sista ggn när jag skulle åka ut på gamla vanliga stället så började båtmotorn helt plötsligt bete sig jäkligt konstigt. Rycka å gå väldigt dåligt..detta var efter kanske fem min. Så titta jag till propellern.. då visa det sig att två blad gått av..å det tredje hade det gått ur en bit.. och det jäkliga är att jag absolut inte har kört på något alls. :( vad kan göra så att propellern ger sig utan att man har kört på något???

Med vänliga hälsningar

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Köp en riktig propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag med förstått...men det jag vill veta är varför den gått sönder??

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvånar mig lite hur Du kan vara så säker på att Du inte har kört på något, det finns ju annat än grundkänning. Har själv kört på flytande klossar och liknande.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo...det kan jag förstå.. :) men jag tycker man borde märkt något.. kan obalans i motorn göra att propeller ger sig??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Om Du söker i gamla trådar så hittar Du ett betydande inlägg om Propulse och oförklarliga skador.

Har några vänner som provat på Propulse genom åren och råkat ut för just det att blad oförklarligt går sönder, alla har gått tillbaka till alu och/eller stålprop.

Och går man på grund så ryker alla blad så vitsen i reklamen att man kan byta det blad som gått sönder stämmer bara när dom går sönder UTAN att man kört på något.

Inget fel på alternativa material men här verkar det som om man aldrig vidareutvecklat konceptet mot en bättre produkt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det verkligen bli så jäkla mycket obalans å att motorn går som en potta skit på grund av att två blad försvinner helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort 2 blad på en takfläkt så får du se hur jämnt och fint den snurrar ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår vad du menar. :(Jag är väldigt besviken på den här propellern.. jag tror faktiskt att jag ska gå tillbaks till en trebladig propeller. Sedan tycker jag att det verkar som om att den här propellern skapar ett ganska hårt motstånd för båtmotorn.. jag får för mig att en trebladig skär mycket finare i vattnet å på så vis inte skapar lika kraftigt motstånd till motorn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant.. nu när du säger det så förstår jag det med.. har ju till ochmed testat på en gammal fläkt jag hade en gång i tiden.. den gick inte direkt rent å dint ::-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja det är inte bara ojämn viktfördelning som skapar obalans, vatten är trögare än luft och en skadad propeller vill ju driva drevet/riggen fram och tillbaka genom paddelverkan, uppe i fri luft skulle det bara vara viktfördelningen på bladen som påverkar men som sagt i vattnet så påverkar ockås vattnets tröghet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Fyra blad gör mer motstånd än tre, man får inget gratis här i världen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...