Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
qbt54

Åka till Visby/Gotland

Rekommendera Poster

Hej

Har tänkt att åka över till Gotland/Visby i början av Augusti i motorbåt.

Vore tacksam för alla tips o ideer av ni som har erfarenhet. Avreseplats /rutt , väder etc.. allt är välkommet.

Edit: Även andra bra hamnar/smultronställen  på Gotland är av intresse.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett besök vid Lauter på fårö? Sveriges bästa raukfält runt hörnet. Där finns även grillplatser med chans till svårslagen solnedgång. Det finns även ett café och bar som ligger hyfsat nära (dubbelkolla dock öppettider och avstånd). /B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har ni tänkt att lägga ut ifrån?

Själv har jag gått från Fyrudden till Visby i motorbåt.(styrpulpet)

En bra dag är det inga konstigheter.angel

Som jag minns det var det 60 distans över,vi körde på knappt 2 timmar.

Det ska finnas en bra tråd om detta som jag postat i förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Och tack för era svar. Jo fyruddden är ett alternativ ( antar att du menar st anna/gryt ?) finns ju flera fyruddar.

Ett annat alternativ kunde kanske vara att följa kusten söderut ner till västervik och ta den kortaste sträckan utomskärs ?

Happysix, Har letat efter din tråd men inte lyckats hitta den. Vad skall jag söka på ? Gick du verkligen över med en styrpulpetare på 2 timmar = 30 i snitt ? Har själv en Falcon-09 borde då inte vara ngt problem ?

NimbNovan skall kolla dina tips ang. Fårö. Var där för ett par veckor sedan men med färja/bil o familj. Håller med helt fantastiskt ö. Tyckte att jag åkte runt hela ön men känner inte igen Lauter ?

Kollade dock en hel del Raukar på nordväst sidan.

Vore tacksam för fler tips !

mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade på ostsidan i år och det var jättefint. Finns många fina hamnar för motorbåtar - Vändburgen, Ljugarn, Herrvik mfl. Passa på och ta ett stopp på Fjaugen strax norr om Slite. Sedan har du Fårösund och på Fårö finns Lauterhorn (det är nog det han menar med Lauter). På västsidan gillar vi Lickershamn skarpt och Visby är en mysig stad när det inte är almedalsvecka eller stockholmsvecka. På Stora Karlsö finns en brygga men kan lägga till vid, det är en fantastisk ö att vandra på.

Vi har använt Byxelkrok på Öland (jättefint) som avstamp till Gotland. Vet inte hur långt det är men vägen till Öland går genom skärgård tiill största del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer Fyrudden Gryt.

Vi åkte i en 6,2m styrpulpet med 175hkr jonhson.(på den tiden väldigt snabb ca 45knop)

2 timmar runt 100liter soppa.(nu är detta 19år sen men ändå)

Ang tråden var det inte min tråd utan jag svarade i en liknande tråd.

Har ingen aning om hur man hittar den.

Men lycka till med överfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lickershamn, jätte mysigt, vi var där för 3 veckor sedan! Känns lite som s.o.s sällskapsresan,, han som tänker bygga en nöjesÖ , minns ej vad han heter..  När vi var där så hade 4 st gått på grund, du kommer se krit-tavlan vid inchekningen =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...