Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Mrerikw

Johnson 60 90:a hackar vid högre varv

Rekommendera Poster

Hej. Ny här på forumet. Vi har precis köpt våran första båt och gjorde premiärturen idag, startar upp motorn o går hur fint som helst sen när man gasar på runt halvgas så börjar motorn hacka å går ej att varva nå mera. Men som sagt, går fint när man smyger fram. Men tycker den dragit mkt soppa och att man ser att det är lite bensin under motorn och i vattnet när man stannar till.

 

Detta är helt nytt för oss så man kan ju inte ett smack heller om båtmotorer. Hoppas på lösning från er här. Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röda vredet ar för att manuell aktivera kallstartsventilen (primer). Om den felaktigt står i manuellt läge dränker du motorn i bensin. Konsultera användarhandboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha okej. Då ska ja nog låta den vara då! Den kan knappast ha nånting med att göra att motorn går som den går?! Men som sagt, tips mottagets gärna på mitt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte förklara att den visst kan vara orsaken trill dina problem. RTFM wink

Lagt till smilin. Avsåg inte att vara Messersmith.

Om du inte har en användarmanual så går det säker att Goola fram en engelsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jo det är sant. Bra där😎 men har ingen handbok på motorn' finns på nätet? 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa googla User manual Johnson 60 hp 1990.

Evinrude eller OMC istället för Johnson kan du också prova. Närliggande år och hp funkar säkert också. Handhavande av motorerna brukar skilja ganska lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar bara sidor där man får köpa handboken. Nån måste ju veta hur den där ventilen ska vara ställd. Hmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röda flärpen står korrekt ställd på din motor.

 

==================

(Fuel Primer Solenoid Function)

(J. Reeves)

The RED lever...... The normal operating/running position is to have that red lever positioned over top of the solenoid and aimed at the other end of the solenoid, gently turned to its stop. This is the normal/automatic mode position.

Pushing the key in opens the valve within the solenoid allowing fuel to pass thru it in order to prime and start the engine. Looking upon this solenoid as a electric choke results in a better understanding of it.

Having that red lever turned in the opposite direction, facing away from the solenoid, allows fuel to flow thru it to the crankcase area. One would only turn the red lever to this position in a case where the battery might go dead and the engine had to be started via the rope pull method. Look upon putting the red lever in this position as moving a choke lever on a choke equipped engine to the full closed position. Either one would supply fuel to the crankcase/engine for starting purposes BUT if left in that position while running would flood the engine.

The later model primer solenoids are equipped with a schrader valve, used for attaching a pressurized can of fogging oil etc, available at your local dealership with complete instructions.

Pumping the fuel primer bulb up hard fills the carburetor float chambers of course, but that process also applies fuel pressure to the primer solenoid.

The two small hoses leading from the primer solenoid branch off via tees to each fuel manifold section that would feed fuel to the individual cylinders.

Pushing the key in activates the primer solenoid to allow fuel to flow thru it to the intake manifold passageways.

Cranking the engine over causes the fuel pump to engage which in turn sends fuel pulses to the primer solenoid via the 3/8 fuel hose.

Some engines incorporates the Fast Start feature which automatically advances the spark electronically so no advance of the throttle is required for starting.

Engines that do not have the Fast Start feature will be required to have the throttle advanced slightly.

Starting procedure: pump fuel bulb up hard, crank engine and push the key in at the same time. When the engine fires/starts, release the key so that it falls back to the run position.

Bottom line..... Look upon the primer solenoid as an electric choke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket varvtal når du?

Kolla att motorn kyls som den skall.

Kolla  att det finns ordentligt med olja i oljetanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalet vet jag inte, men ja kan gasa kanske 1/3 av gasreglaget så det är inte mkt.

 

Kylningen, skvallerstrålen vet jag inte riktigt, har sett att de kommer vatten ur men ingen stråle, vet inte om vi inte kommit upp tillräckligt i varv för det?! Skvätter dock vatten bakom riggen. Hänger du med?

 

Nån oljetank har jag inte ens hittat, letat, kör oljeblandat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnson/Evinrude har oftast en slow funktion som begränsar varvtalet genom att påverka tändsystemet om temperaturen blir för hög.

Strålen skall komma redan vid tomgång, men ofta är det skit i munstycket.

Om du inte vet att impellern är bytt så finns det goda skäl att göra detta. Likaså om motorn av någon anledning startats utan att ha vatten till eller runt växelhuset. Några sekunder utan räcker för att förstöra impellern.

Byt också tändstift om du inte är 100 på att dessa är OK.

Det problem du beskriver tyder på bränsleproblem. Det finns dock ett enkelt sätt att med hjälp av en tändinställningslampa nästan utesluta tändningsproblem. 

Anslut lampans trigger på vanligt sätt runt en av tändkablarna. Ut och kör och öka varvet tills problemet uppstår. Titta in i den blinkande lampan. Om  lampan blinkar stadigt med en frekvens som följer varvtalet även när motorn inte vill varva mer så är allt OK. Testa alla cylindrar (tre gissar jag) på samma sätt. Avsikten är att konstatera att tändningen blir intermitten och på så sätt begränsar varvtalet. Om så inte är fallet kan du utesluta att motorn går in i slow mode pga värmeproblem och sannolikt finns ingen annat problem med tändningen heller. Detta är bra för dessa problem är ofta dyra att fixa.

Om du enligt ovan uteslutit tändfel så finns problemet antagligen på bränslesidan.

Med tanke på att motorn går bra på låga varv så ligger det närmast till hands att riva och rengöra förgasarna. Det behövs vanligen inga specialverktyg för att göra detta och inga reservdelar heller om inget är trasigt/slitet.

Men innan du river förgasarna, kläm på blåsan. Håll trycket uppe under någon minut och kolla om du hittar läckage någonstans.

En annan möjlig felkälla är bränslepumpen, men då borde motorn gå illa även på lägre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Uppskattar verkligen all tid du lagt ner på att hitta mitt problem. Var ut och tog bort alla tändstift och alla tre var genomsura. Ska köpa nya idag, kan det vara pga det som den inte kan ge halv gas utan att hacka?! Går som sagt bra innan halvgas. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu filmat när jag kör i tunnan. Nån som blev nå klokare? Har satt i nya stift nu iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

halloj, vet du vad du har för modellnummer på din motor?

En liten skylt som sitter på akterspegelfästet.

 

Din kod borde börja med J60 och nånting mer....

 

Jag har eventuellt en verkstadshandbok som täcker din modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu alla kunniga här inne. Om inte länken inte fungerar så sök på Johnson 60hk på youtube ! Biturboerik heter den som lagt in den. Nån måste kunna ge en hint om vad som är galet.

 

Frustrerad.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna ska gå till gas/växelreglaget men det borde vara tre st; ljusbrun, svart och grå.

Ljusbrun är till tempgivaren, antagligen där du har nåt problem. Det låter som den klipper tändningen och det gör den om den går varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg var den sitter, men om du följer den ljusbruna kabeln så borde du hitta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i änden på den kabeln så sitter det en snabbkoppling, ska tempgivaren sitta där? För det borde ju sitta nånting där? Vad ska annars sitta på den Kopplingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska gå till reglaget, om den är dragit isär får du ingen varning vid överhettning. Följ kabeln bakåt, tror den går till powerpack och grenar till tempgivaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...