Viktor94 0 Postad 31 Juli , 2013 Ska renovera en båt och vill den är som det ofta är ojämn innuti, man ser glasfiberväven. Vill det til en slät fin yta som båten är utvändigt. Har man inte tagit på någon gelcoat eller? någon som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 31 Juli , 2013 Att en båt har en slät utsida beror på att formen den är gjuten i är blankpolerad. Insidan, som ju härdat i det fria, blir därmed ganska rå. Ju äldre och ju mer uthärdad båten blir, ju mer krymper PLASTEN och glasfibern träder fram allt mer. Det går att slipa och spackla, slipa igen osv i omgångar för att få även insidan slät men det är ett jobb ingen ger sej på. Det brukliga på gammal båt är att man slipar och 'spackelmålar' med topcoat, slipar igen innan ytterligare ett lager topcoat läggs på. Då blir det en slags apelsinskals yta utan vidare fibergenomslag. Lägger man för tunnt sistalager topcoat, kommer fibrerna krypa igenom efter några dagar i solgasset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 1 Augusti , 2013 Jag slipade hela min båt invändigt när den var rensad med vinkel kap med slip skiva på helst den i metall. Sen la jag 2lager topcoat med roller blir riktigt bra inte som utsidan men mkt mer slätare och lättare att hålls iordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser