Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
yesbox4

Luft i spridarna

Rekommendera Poster

Jag har en fyr cyl diesel i min Najad 34 och har i sommar sanerat dieseltanken, bytt filter och luftat systemet enl instruktionsbok. Motorn startar och går fint, i flera timmar dessutom. Men när jag stannat den och den har stått en stund startar den men stannar omedelbart. Jag får göra om hela luftningsprocessen igen och starta. OSV. Har dubbelkollat alla förskruvningar och slangar och kan inte hitta något läckage. Gott om ny diesel i tanken. Någon idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som att det kommer in luft nånstans så dieseln rinner tillbaka när den står still. eller så är backventilen i pumpen trasig. brukar sitta små backventiler i matarpumpen med. Mvh lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en läcka som inte syns om tanknivån är lägre än slang och rör. Backventil i matarpump. Ev. membran osv.

 

Läckor på vägen från tanken syns lättare om du trycksätter tanken. Lossa avluftningsslangen och blås in tryck och sätt en plugg eller tryck ihop slangen. Kolla att du har övertryck en stund. Dra åt tanklocket. Ev. behöver du en fräsch oring.

 

Det är rätt vanligt att det pissar ut lite dieselpå nåt ställe.

 

Sist jag testade var det luftläckor på tre ställen. Bl.a var matarpumpen svår att få riktigt tät.

 

Jag propagerar för en permanent möjlighet att trycksätta tanken med ett t-rör och ett par kranar på luftslangen.

 

Räddade färden i sommar då motorn gick ner ivarv. Blåste in övertryck och hankade oss in i hamn. Propp i tankutloppet trots att tanken sögs i våras. Efter fem timmar skumpig segling hade tanken rengjorts och dagen därpå hade flagor täppt igen utloppsröret.

 

Sög in det med handpump och bytte filter.

 

Luftning av systemet går snabbare med lite övertryck. Oftast går motorn igång bara genom att blåsa in lite övertryck och starta.

 

Tankning från dunk underlättas också. När avluftningsslangen stängs blir det undertryck i tanken när diesel förbrukas och genom slang på t-röret som stoppats ner i dunken sugs bränslet in i tanken. Ställs dunken högt och tanklocket öppnas lite på glänt tankar du med hävert tills dunken är tom. Slutligen kan tanken stängs helt under den kalla årstiden. Förhindrar kondens helt om oringen är tät.

 

Två kranar, ett t-stycke för slang och en slangstump 1,5m och några slangklämmor är allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med slang i luftningshålet på tanken (tack för tips) men kunde inte lokalisera något läckage. Misstänker backventil i matarpumpen. Kan se att dieseln rinner tillbaka till grovfiltret när motorn stannar. Ska imorgon prova med en utombordarpump på slangen mellan grov och matarpump. Dom har inbyggd backventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det för motor? 

hur ser oljan ut?

Jag tänkte om det läcker från en kamdriven matarpump in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...