Hammarhaj 0 Postad 31 Juli , 2013 O'hoj! Har köpt en gammal Linder 440 Fishing som legat på land de sista åren utan att fått någon tillsyn. Den var rejält smutsig, men har lyckats få den ganska ren med hjälp av Rönnqvist Däck . Det som är kvar är den fula bruna smutsranden kring vattenlinjen samt ett par mindre rostfläckar där nåt gammalt ankare har legat och rostat... Vågar jag tvätta rent aluminiumbåten med Oxalsyra typ Shark bite eller liknande? Beprövade tips på aluminium båtar tas tacksamt emot!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 31 Juli , 2013 Fälgrengörning funkar. Jag har använt det på en Buster och jag såg inga skador. Och om jag inte minns fel innehåller det oxalsyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 31 Juli , 2013 Oxalsyra funkar utmärkt. Som nämt så innehåller fälgrengörning ofta Oxalsyra. Men använd detta med förnuft, då det är starkt frätande och kan skada aluminiumet om det får ligga för länge, någon halvtimme är ingen fara men se till att spola av riktigt och tvätta sedan båten med vanligt schampo. Andvänd gärna handskar när du handskas med syran och akta ögonen! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 1 Augusti , 2013 Jag undrar om fälgrengörning fräter alu? Lättmetallsfälgar brukar jag spraya och sedan skölja av dagen efter med högtryck. Det har aldrig tagit skada av det vad jag kan se,men salt förstör samma fälgar. Så jag undrar om båt skrov som ska tåla saltvatten tar skada av oxalsyra. Fast jag vet inte. Nu är inte salt och syra samma sak men,men rätta mig om jag har fel. Säkert någon med fakta här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarhaj 0 Postad 6 Augusti , 2013 Provade med Autosol och det funkade kanon på den gamla damen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser