Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
antos_74

Septitank

Rekommendera Poster

Hej ! Jag äger en Bella Falcon och förstår mig inte på

Septitanken, däckstömning ovanför, en slang finns som går ut genom skrovet vart är pumpen? Borde inte vara nån slang ut om de är tänkt att man ska tömma i sug.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du menar? I en setup utan egen tömningsmöjlighet (bara för station), sug bara, finns ingen pump, utan sugen är kraftig nog att suga från botten av tanken via skrovgenomföringen.

Vissa båtar har båda möjligheterna med en bottengenomföring och pump, samt möjlighet att ansluta en sugtömning via däcksgenomföring. D verkar ha itan pump med enbart däcksgenomföring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom skrovet, menar du då under vattenlinjen? Har du en ventil på denna slang så kanske det är kopplat så att det räcker att du öppnar den samtidigt som båten kör så sugs tanken tom, en ganska vanlig koppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de verkar som att de bara är en slang med ventil men den står öppen jämt, när jag hämtade båten också kanske bara åker ur när man kör....

Tömningen är bara några cm under vattenlinjen.

Vill bara veta hur de är tänkt men då borde jag bara stänga ventilen och göra en tömning av tanken. Ser ingen avluftare ännu... Bättre lukt när man spolar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en slang från toatanken till en öppen bottenventil? Då har ditt toaavfall gått rätt ut. ventilen ska vara stängd normalt, utom under vinterförvaring. Låter som den är glömd vid sjösättningen...

Förmodligen får du med dig hela Östersjön om du sugtömmer med ventilen öppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...