Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
JimmyWestin

Innergolv "skrov" Selco

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en 4 meters Selco sportbåt på gång, som jag funderar på att köpa. Men den nuvarande ägaren har tagit på golvet och tagit bort allt skum emellan skroven. Så nu undrar jag, hur fixar man till det på bästa vis, är det svårt?  MVH // Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skummet har troligen avlägsnats pga att det mest är till besvär.

Sjövatten läcker alltid in mellan durken och skrovet. Skum som hela tiden badar i vatten blir till slut vattensjukt likt en tvättsvamp varpå båten blir 100 kg tyngre o båten orkar inte plana.

 

Är durken korrekt ditplastad igen är båten lika 'osänkbar' som förut. Går det hål på skrovet så det rusar in vatten där, är ju durken fortfarande tät så man kan ta sej i hamn.

 

Om din fråga rör hur man plastar dit durken igen krävs ett längre svar, ngt jag inte ger innan jag vet din fråga :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Toppi jag vet att du är anti när det gäller skum, men om det nu hela tiden kommer in vatten borde det ju inte spela nån som helst roll om det finns skum som suger vatten eller ett tomt utrymme som fylls med samma mängd vatten.

 

Utrymmet kan ju inte rymma mer vatten bara för att det är fyllt med skum.

 

En båt som inte har skum tar ju då oxå in lika mycket vatten, vad är skillnaden?

 

Förklara gärna det för mej, intressant att veta.

 

God kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man gör med vadå? Byter durk? Tja, jag är fortfarande osäker på exakt vad du menar men grundläggande kunskaper i plastning innan man påbörar ett sådant projekt är nog ett krav.

Hur väl man än förklarar hur man skall göra för en nybörjare så slutar det alltid med att de slipar och tvättar för dåligt varpå laminatet spricker.

Nödvändig nogrannhet verkar få läras in av egna erfarenheter på enklare projekt.

 

Jag var iväg igår o snabblaga en bekants plasteka där durken/golvet hade ruttnat så frun hade trampat igenom.

 

För en månadsedan skars durken ut lite grovt enl. bilden , lades på rygg för att torka.

Igår skars en 10 mm's plyfaskiva till, ngt större än det tidigare utskurna hålet. Skivan lades i o ritades runt med en penna. Sedan skars det sista av durken ur varpå plyfaskivan passade som en pusselbit i där.

Mkt slipning och acetontorkning, slipning o acetontorkning igen tills ytan blev 99% 'nytt', rent laminat att plasta på.

 

Ekan ifråga är ett riktigt skogsvrak, håller reparationen 10 år så räcker det. Ngn energi på finish lades inte.

Själva plyfaskivan slipades, plastades i förväg innan den lades i.

Själva plastningen går grovt till som så att man rollar på polyester med 2% härdare i och lägger glasmattor på. Rollar polyesterplast igen osv tills man uppnått önskad tjocklek.

När man med lammullsrullen rullat så gott det går o sugit upp överflödig plast, plockar man fram ett annat verktyg, en roller där rullen är av räfflad aluminium. Med denna arbetar man in plasten i mattan mkt bättre samt rullar ut luft i laminatet vilket då blir mkt tajtare och starkare.

 

I detta fall revs halvmeter långa och 15 cm breda remsor av 300grams pulvermatta(skulle varit 450 men den va slut hemma) vilka lades mitt över skarven runt om. 4 lager lades(tot 1200gram) men borde vart 5 lager...båtägar'n stod i dörr'n o muttrade över att jag var för noggrann o kaffet kallna ju..

 

Efter kaffet slipades alltihop med maskin(roterande slippapper, 60 korn på vinkelslip) + en del för hand i hörn o radier.

Dammsugning och acetontorkning o sedan toppades durken plus en bit upp på sidorna med Topcoat.

Min tanke var att åka dit idag o slipat av allt och lagt ett lager färg(Topcoat) till för bästa resultat men ägaren hade brådis att sjösätta nu ikväll så det fick vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild till på när största delen av durken är iplastad.

Ngn färdig bild blev det tyvärr inte men det blev hyfsat bra.

post-10025105-1394237594,8133_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten bundet i skummet går inte att tappa ur via länspump/dyvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...