Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Kungsbo

Åldersavdrag på rostfria propellrar?

Rekommendera Poster

Fick nyligen en skada på våran båt då vi hyrde ut den och våran hyresgäst råkade gå på grund och skrotade våra rostfria propellrar på vårat Bravo3 drev. Och för dessa tycker vårat försäkringsbolag (SVEDEA) att vi ska betala ett åldersavdrag på 50%. Drev och propellrar är från 1997 men var och såg ut som nya. Är detta rimligt undrar jag? Eller ska man diskuterar detta med försäkringsbolaget som för övrigt har varit jättesnabba på att hantera skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isortsett allt har ju ett åldersavdrag så det stämmer säkert,

 

16 år gammalt och värt hälften av nypriset är inte så illa tycker iaf jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst men hur mycket åldras det rostfria egentligen. Och det roliga var om drevet hade pajat också så hade åldersavdraget varit 80% på drevet. + självrisken på 5000:-. Vore kul att veta om andra försäkringsbolag har samma. eller om vårat kanske är ganska bra iallafall.

KUNGSBO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lämnat in drevet för koll? Axlarna inne i drevet kan mycket väl ha skadats/krökts utan att det syns något på utsidan. Råkade själv ut för det på ett alpha drev. Svenska sjö utan åldersavdrag på den tiden, gällde även proppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte i hyresavtalet att båten skall återlämnas i ursprungligt skick ? Isåfall är det dom som hyrt båten som skall stå för återställandet och alla dess kostnader ....

Hade jag hyrt ut min båt så är denna punkt i avtalet ett måste ...för man kan inte räkna in detta som en åldersrelaterad felorsak ! Utan en klar klantighet av brukaren ...

 

Så tänker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hade jag aldrig hyrt en båt av dig.

Har du någonsin sett en sådan klausul vid hyrande av fordon ?

Det är praxis att uthyraren står för försäkring och de hyrande betalar en ev. självrisk. Oftast kan man via ett litet tillägg vid hyrandet köpa en sk självriskeleminering och även slippa den den vid ev skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt rimligt tom. bra. Kolla på blocket så ligger att par felfria tom. i vissa fall nästan helt nya på 7'-8' 

Helt nya från CMD kostar ca 18'. Tror nog att du skall vara nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja självklart eftersom du hyrt ut båten. Vad tror du gäller med exempelvis en hyrbil ? Om Avis hyr ut en bil som du krockar med betalar du då alla skador själv ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på alla funderingar kring vem som ska betala vad så har vi ett kontrakt med hyresmannen att de kostnader som inte försäkringen täcker skall hyresmannen stå för. Så den som hyrde våran båt får stå för hela kalaset även alla omkostnader som vi får med transporter på vägen. Och det lustiga är att han som hyrde skyllde på att det var dåligt med batteri så han ville inte ha på Kartplottern för den drog för mycket ström. Och då anser jag att han får stå för allt då han utsatte sig själv och våran båt för en onödig risk. Så ligger det till och vi har hyrt ut våra 2 båtar hela sommaren och ingen har ifrågasatt detta. Och det har gått relativt bra förutom några små saker men det blir det ju alltid.

Så den som vill hyra ut och betala ev åldersavdrag på skador som man inte själv åsamkar själv måste nog ha det bättre ekonomiskt ställt än vad jag har?

KUNGSBO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backar detta inlägg o håller med om att hyresmannen varit oaktsam.  

Men samtidigt om man hyr ut  så får man stå risken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du satte ribban ! Fast jag tycker liknelsen inte är förenat med en båt som kanske är många år äldre . Håll isär klantighet och bara otur ....man går inte på grund om man är försiktig och påläst .....

 

Så, kontenta ...skulle aldrig hyra ut min båt om man som hyrare resonerar som du gör !

 

Ex ...jag körde upp på land för jag hittade ingen gästhamnsplats , och vi ville rasta hundarna .... Är det så du tänker ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puuhhh . Kommentarer är nästan överflödiga .... man går inte på grund .. jaha massor av båtfolk gör det varje år trots att de är pålästa. tom fartygsbefäl gör samma sak. 

Självklart finns det begränsningar i försäkringen. Tror detsamma gäller även för bil. ville åka till Gotland men fanns ingen färja så jag tog bilen istället o den sjönk.

PS: Skulle aldrig hyra en båt av dig wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du saknar repekt för andras egendom ...det är min slutsats !

Då är ditt anfarande avklarat !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men har du kompetens att uttala dig om det ? Känner du mig ? Vore kul att veta !

Men som uthyrare är man ägare och ansvarig för objektet som hyrts ut.

anfarande menar du anförande .( Menar inte att vara otrevlig men förstod inte vad du skrev.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungsbo skrev: ...Och då anser jag att han får stå för allt då han utsatte sig själv och våran båt för en onödig risk.

Men hur propellrar schablon-avskrivs och hur andra sådana finstilta villkor täcks i just din valda försäkring borde väl du själv som uthyrare ha bäst koll på? Kan tycka att du underförsäkrat med tanke på uthyrningsverksamhetens risker och sen i efterhand lastar andra som knappast kan förväntas ha samma koll??


[Angående avstängning av plotter så kan det väl vara rimligt i vissa situationer, dock inte i den aktuella givetvis. Men vi är alla professorer i efterklokhetens universitet som någon fyndigt uttryckte saken nyligen i forumet, och vid exempelvis havsöverfarter med idel blått hav skulle även jag frestas att stänga av en stund om batteriet svackar (ifall jag haft nån vill säga.) !? Nå, att automatiskt likställa avstängning med dåligt sjömanskap är nog alltför lätt i efterhand kan jag tycka. Nåt sånt?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med tanke på att en proppeler släpper ifrån gummit med tiden så är ett åldersavdrag helt i sin ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant nivå på diskussionen i denna tråd.devil

Ja kolla på blocket så ser man beg.priser

Här är ett exempel (har sådan själv)

Mirage 21

 http://www.blocket.se/stockholm/21__stal_propp___Mirage_48473375.htm?ca=13&w=3

Pris på blocket 2800 :-

Nypris var för 5 år sedan då jag funderade på att köpa en i marinbutiken 8500 kr

Då var begpriser runt 4000 och jag var lycklig som hittade en beg på ebay för 2400 kr

Tycker det är fullt rimligt med 50%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det talas om drev vilket får mig att misstänka att det gäller en inombordare. Vilket får mig att tro att det bör finnas tämligen gott om tillgång på kräm så snart motorn går. Vilket den förmodligen gjorde när de gick på grund. wink

Om det verkligen var så att det var så dålig med kräm att man valde att stänga av plottern bör båten inte ha varit sjövärdig alls. Jag tycker att det låter som en utomordentlig dålig bortförklaring jag.

Att stänga av en plotter när man är på okänt vatten, och så här i efterhand bevisligen även grynnförsedda sådana, har jag svårt att klassa som något annat än dåligt sjömanskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det grundläggande vad gäller försäkringar är att man skall ha örnkoll på vad det kostar för försäkringstagaren vid en skada. Självrisk, åldersavdrag osv. 

Vad hjälper det att en premie är låg om man får betala i stort sett hela skadan själv i alla fall?Man skaffade ju försäkringen just för att INTE behöva betala skadan själv.

Gnäll inte, läs försäkringsvillkoren och föreställ dig några vanliga fall då du behöver anlita försäkringen. Sen väljer du det bolag som faktiskt ersätter dig vid en skada, inte de som lurat dig att betala en låg premie och som sen har villkor som gör att de slipper betala skadorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses detta blev en het potatis förstår och då ska jag avsluta med ett par väl valda ord båten är en sea ray 250 Sundancer från -97 med en 5,7 L V8. som var inne på sin 5 uthyrningsvecka nu i sommar och inta varit några problem med dåligt med ström tidigare, så att han stängde av GPSen får stå för honom. Och vad det gäller försäkringen så är den förskrad så gått det gick med tanke på uthyrning, iallafall hos SVEDEA för det var vad som fanns att välja på. Och alla som har hyrt våran båt i sommar har fått en kopia på försäkringsbreven om vad försäkringen täcker och även skrivit under på detta. Så det är bara att gilla läget. 

Det drabbade ingen fattig för han var Norrman och han fick ju tyvärr avbryta sin semester och bo på Hotell några nätter.  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...