Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Ersky

Båtupptagning vid ramp. Tips.

Rekommendera Poster

• Många inlägg har under årens lopp behandlat svårigheterna vid upptagning av båtar vid en ramp. Här är mina erfarenheter och tips vid båtupptagning med min framhjulsdrivna Volvo V70, automat. Båten är en Flipper 630HT. Trailern är ett Bålstasläp, REG-1800E, med självjusterande och tippbar vagga. Vikt på båt + trailer ca 1700 kg. Oftast behöver jag inte använda mig av tipsen här nedan. Men ibland tar jag upp båten på branta eller grustäckta ramper och då kan tipsen underlätta.

• Ha gärna en dragögla (V70 har en skruvbar ögla) monterad framtill på bilen för att snabbt kunna få draghjälp av annan bil om det behövs.

• Bilen kan vinklas i förhållande till båtvagnen om rampen är tillräckligt bred. Näst bäst är att vrida på framhjulen. Då får bilen lite ”fart” vid starten.

• Ha en sopborste med (piazavakvast) för att kunna sopa bort löst grus på rampen.

• Med en handdriven vinsch är det väldigt arbetsamt att vinscha upp båten. Min trailer har elvinsch (2700 kg). Om bilen kopplas loss från trailern och körs fram tillräckligt långt kan vinschen (elvinsch underlättar) med lång vajer kopplas till bilens dragkula för att dra upp både vagn och båt på rampen. Sänk stödhjulet och använd helst ett kastblock (Jula, för 200:-) invid trailerns kulhandske så att inte stödhjulet trycks ner mot marken. Det här sättet har hjälpt mig >10 ggr senaste sommaren (extra tid, 15 min).

• Om båten inte dras så långt fram på trailern vid upptagningen (= lägre eller negativt kultryck) får framhjulen bättre fäste.

• Ett lägre däckstryck på framhjulen ger bättre fäste. Jag brukar ibland sänka däckstrycket på mina breda 225 däck (med normalt 2,7 bar) till 1,2 bar. Det är snabbt gjort att fylla på luft vid närmaste mack efter upptagningen samtidigt som båten tankas.

• Ha alltid träklossar med att kunna lägga bakom trailerhjul och bil om nödvändigt. En påse med sand kan hjälpa vid algtäckta ramper, om inte annat undviker man att halka.

• En båttrailer (i mitt fall Bålstatrailer) med tippbar samt självjusterande vagga underlättar upptagningen. Den trailer jag har är längre än många andra trailers och går stabilt på väg även i hög fart utan att slingra. Gångramp underlättar. Med tippbar vagga behöver hjulen inte köras ner i vattnet (inga skador på bromsar eller lager). Den tippbara vaggan låses i uppfällt läge med träbit före upptagningen. Till er som absolut ska kommentera att 4-hjulsdrift är bättre. Jo, jag vet. Men jag har inte en sådan bil. Men säkert finns andra tips som underlättar upptagning - Hälsningar från Ersky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Själv så har vi båten (wellcraft excel) alltid på trailern. Vilket gör att vi hunnit bli rätt så rutinerade på sjösättning och upptagning.

Tycker det är väldigt lättsamt att ha båten på trailern då man kan packa den direkt på gården, och slipper konka ut packningen på bryggan. En annan bra sak är ju att man slipper smutsig botten då den inte ligger i vattnet hela tiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...