Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
leboat

Ger erfarenhet förändring i din båt?

Rekommendera Poster

Lite luddigt, men detta är vad jag menar.

Var efter ni/du får mer erfarenhet har något ändrats ombord stort som smått.

Båtar byts  osv,men vad jag tänkte på var mer det sjömanamässiga.

Två saker som ändrat storlek och antal hos mig är.

Fendrar har blivit större och färre.

Tampar har blivit klenare och fler.(inte mycket,klenare men lite )

Har ni reflekterat  och vill dela med er av detta så fyll på med mer saker som ni upptäckt förändrats med tiden ni spenderat på sjön/havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 4 år i en segelbåt har vi som mål att arbeta fram lite tydligare roller i båten. Vi tävlar på amatörmässig klubbnivå men för att växla upp EN millimeter så är målet ha bättre struktur/rollfördelning i båten. Vi seglar en X-102 som har lite fler saker att hålla koll på än Accenten.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med åren har jag varit med om en del incidenter och mindre haverier. Är därmed beredd på det mesta. Båtmässigt är resultatet en hel del verktyg och delar ombord.

 

Sjömannamässigt några huvudregler som att

Inte gå in ifrämmande hamn under mörker

Inte fresta på materelen när det är långt till kusten

Gärna köra extra hårt hemikring. Det gäller att testa båten när den lätt kan lagas. Går man ut i kuling med fullt ställ och riggen klarar provet har man bra marginal om man aldrig kör överriggat till havs.

 

En del såna självklara tankar har jag fått med åren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer att tänka på direkt, är förändringar som går ut på ökad framkomlighet i båten.

Jag är ju sån att jag vid varje båtbyte skall bygga om och ändra allt, liksom skräddarsytt och optimerat allt för att passa mej själv.

Trenden har..med ökad ålder och stelhet kan tänka..blivit att språnget mitt i båten i längdriktningen numera är befriad från allt man kan tänka sej att man tidigare annars tvingades klättra över eller fastna med kläderna i.

Tidigare satt där uppfällbara bordskivor, brandsläckare, båtshake ,krokar och annat.

Allt det där är numera bortrensat för snabba passager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra om era erfarenheter.

Bra idèer och tankar från forgus.

Mycket kloka råd från toppi,vilket påminner mig om att sätta fast min egen brandsläckare utan att den hindrar.

Rollfördelning i en tävlingsbåt vet jag inget men jag hoppas ni finner vad ni söker.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som ändras.

Är djupet....

Förr om åren ville jag alltid ha  två meter under kölen,medans jag kan nöja mig med halv till en nu.Förutsatt att det är sand eller lera.

Sten vill jag fortfarande ha lite mer om jag har fart igenom vattnet.

Smyga in under en knop går ann.

Men jag antar att jag kommer att revidera detta den dag jag sitter fast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte när vi kryssade tvärs över Egeiska havet, att låsen på några av lådorna inte höll när vi krängde lite mer än vanligt. Så de lådorna har nu fått extra lås att använda vid hårt väder.

 

Den överfarten fick oss även att tänka på stuvningen i skåp i lådor, samt nyttan av att ha färdiga rätter i frysen som lätt kan värmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr hade vi uppe sittbrunnstältet bara vid dåligt väder eller kyla men nu har vi det uppe nästan jämt. Vi aktar oss för solen på ett helt annat sätt än tidigare.

Vi har också erfarenhet av lådor som far ut och funderar på att sätta spännband över dom och luckorna om vi befinner oss i riktigt busväder. Grönsaksnät har vi haft hängande i pentryt sedan 10 år - mycket bra. Vi har också alltid med egna kryddväxter och till nästa års långsegling ska jag skaffa en större blomlåda där vi kan ha sallad mm också.

Vi seglar också på ett annat sätt. Kan ta en dygnssegling för att komma någonvart och sedan ligga stilla ett par dagar istället för att segla lite sträcka varje dag. Ibland kastar vi loss på kvällen  och kör natt om vädret ska bli sämre nästa dag.

Och så har vi sedan några år börjat borsta av båtbotten när vi får tulpanvarningar. Nu är det bar lite ovanför roder och på propellern när vi tar upp

Vi seglar  numer med plotter, AIS och radar vilket ger en trygghet i mörker och dimma. Men vi är väldigt glada att vi är så gamla att vi lärde oss navigera på den tiden det inte ens fanns GPS. Vi kan segla dessa saker förutan till skillnad mot många som är nya på sjön och litar på elektroniken. Ögat på omgivningen finns alltid där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Om du menar att erfarenhet leder till fysisk förändring av båten?

Ja. Slog knät sönder i en skotbalk tvärsöver sittbrunnen på förra båten. Balken försvann väldigts snabbt!

Om du menar annan förändring?

Ja Slog sönder en tå blodigt å sedan dess går jag aldrig barfota när jag seglar eller med skor utan tåkappa.

Om du menar mentalt?

Tja, man lär sig alltid något på varje seglats. Senaste erfarenheten är att man skall välja besättning väldigt noga. Erfaren gast på en båt med oerfaret folk är ingen bra kombination.

Eskadersegling med erfana båtar ihop med nybörjare är heller inte så lyckat.

Menar du att erfarenhet leder till annat betende?

Ja, det vore konstigt annat. Man lär sig hela livet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo fendrarna har blivit betydlig större och fler. 

Klenare förtöjningstampar trängs med de gamla grova.

Sommarnas seglatser är egentigen bara till för att prova det man byggde om förra vintern och komma på vad som skall byggas om nästa.

En sak har jag lärt mig idag. Jag skall aldrig mer tanka diesel utan tratt med inbyggd sil.

Efter en dag med två motorstopp i besvärliga lägen, där jag fick segla mig fri mellan grunden och filterbyte där emellan (som inte hjälpte). Filtern transporterades ca 10 mil enkel väg, av min fru. 

I morgon blir det att tömma tanken och göra ren den.

Den vedervärdige mannen från Säffle har fått en ny betydelse för mig. 

Och som sagt - jag skall aldrig mer fylla disel utan att köra den genom en tratt med sil - åtminstone inte fram till näst gång jag tankar. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är första båten men tredje säsongen, det som ändrats är säkerhetstänket. Från början var det båten och jag typ. Jo alltid flytväst.

 

Först blev den försäkrad, mest om vi skulle köra in i en stor fin båt, vår lille kan man ju lösa utan större ekonomi :-O

Efter första sprickan i skrovet bytades öskar mot fast monterad länspump (manuell)

Till denna säsong blev det en större motor, från 8hk till 15hk

Nödraketer har vi numera med oss

Senaste veckan har det blivit vattentäta mobilväskor så man kan ringa även om man ligger i vattnet

Och sist men inte minst ett medlemskap i sjöräddningen

 

Man inser snabbt hur sårbar man är och hur lite man syns på sjön.

 

Några andra tips från gamla rävar kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul läsning av alla.

Detta med att göra förändringar kan vara att blicka tillbaka på.

Bara fändrar kan få ett kapitel för sig på våran båt.

Först var de långa sen kompleterades de med kulfendrar(runda) GIGANTISKA tyckte vi när vi bar hem dessa efter detta har de första avlånga bytts ut två gånger större vart efter så nu är kulfendrarna minst ombord.

Angående navigering så har jag nästan glömt hur ovisst och nervit det kunde vara förr att närma sig en kust jämfört med nu.

Med AIS radar GPS osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur illa är vågor och vind när ni behöver färdiglagat ombord på er Amel?

För det är vel en sådan ni har?

 

Hur som helst jag tycker att de är väldigt fina.

Dom är kända för att vara Go anywear båtar så man blir lite nyfiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är helt öppen.

Vi är på många olika nivåer  antar jag på detta forum med en gemensam nämnare att vi  gillar att läs om andras erfarenheter av båtar.

Så det kan handla om vad som helst som du eller någon annan kommer på, att detta är en förbättring .

I övrigt kan jag hålla med dig angående besättnings problem.

Har varit med och träffat en och annan  båtdrulle,många av dessa gillar nog ej heller mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att dina dunkar är av plåt. Jag tankar inte båten med dunk men använder dunkar i arbetet och alla är av plast för att undvika problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största förändringen i mitt beteende är nog att jag sätter på lanternorna även dagtid om sikten försämras pga regn eller annat.

 

Som ung minns jag när vi åkte in i tät dimma och min pappa med hjälp av kompass och radiopejling försökte hitta men till slut kastade ankar. I lördags startade vi i tät dimma i norra Biskopsfjärden och gick med gps;n österut mot Långviksskär. Där åkte båtarna som på ett pärlband i dimman. Vi hakade på men vid en punkt delade båtarna på sig. Vissa skulle förmodligen till Biskopsön och andra till sundet vid Gillinge men de valde en onödig omväg i mitt tycke. Vi valde en annan kortare och lika säker kurs. Dagen efter puttrade vi i vatten som jag besökt sedan 50 år tillbaka och plötsligt hörs en lätt duns när vi slog i. Jag tycker att jag slappnat av lite för mycket när jag är på mammas gata vilket jag måste ändra på och jag ifrågasätter andras kursval mer än tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gissar du helt fel. Har en 10 liters  plastdunk som reserv. Det är gasnska meningslöst att fylla 160 liter diesel från dunkar. 

Har haft dieslar i 40 år och har aldrig råkat ut för nåt liknande. I regel fyller jag tanken hemma, men en månads daglig motorgång och långa sträckor drar ju dessvärre en del bränsle. Lyckat planera så att det blev bondkryss varje dag ovasett om det blåste eller inte. Min båt är ingen som man kryssar långa sträckor med. Två seglingsdagar på en hel månad.

Efter som det fanns ett tankställe i gästhamnen i Säffle, fylde jag tanken där. Seglingen i relativt mycket sjögång igår och i förrgår, rörde väl runt skiten och satte igen filtren och en krök i bränsleledningen vid tanken. Stora flagor i mängd, pluss naturligtvis mindre partiklar.

Filterbyte under gårdagen hjälpte bara för stunden. Sjögången mellan Mållosund och Kråksundsgapet satte igen bränsleledningen på en liten stund, så jag fick segla in i lä via smygvägen norr om Mållösund. Ankrade och blåste ren ledningen och gick med försiktighet in till Edshullshall, där jag har öst ur tanken. Tur att det finns manluck. Oj så mycket skit det var.

De första 20 literna jag öste ur - med en kapad petflask filtrerade jag genom en disktrasa. Filtrerade äve resterande diesel jag öste ur och avände för att sjölja tanken flera gånger. Halva tanken kommer jag åt från manluckan. Påfyllnadsslangen mynnar  på ndra sidan skvalpskottet. Fyllde på filtrerad diesel tills det slutade komma flagor. Nytt grovfilter. Olofssons Marinservice på Smögen hade skickat med två. 

Ett himmla kladd, när man dessutom inte har grejer utan får klara sig med det man har. Som tur var hade jag stoppat in en 20 liters dunk i ett svåråtkommligt stuvutryme, så tillsammans med smådunkar och spänner mm löste problemet sig - hoppas jag.

En sak har jag i alla fall lärt mig att aldrig fylla diesel på okända ställen, där man kan misstänka att det är lite omsättning, utan att åtminstone sila den genom en tratt.

Tur att man har en båt som går att segla med hjälpligt.

 

post-945-1394237595,2067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa problem du har Toaen.

Har vi också haft,att skiten inte hamnar i filtret.

Vi tog ut tanken gjorde nya anslutningar, grövre och två stycken till var sitt förfilter.

Vilket gör att om problem uppstår behöver vi bara skifta filter.

 

En av de bättre ombyggnationerna på motorsidan på senare år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att köra kring med bottensats så länge det är lugnt i tanken. Tyvärr är det när det passar som sämst som skräpet sätter igen röret. Dåligt väder ger större risk för omröring av bottensats. Tunt rör räcker gott för den lilla förbrukningen men sätts väldigt lätt igen av skräp och ger sämre flöde eller inget alls.

 

Filtret däremot har mycket större yta och har lättare att tåla skräp innan det är helstopp.

 

Dubbla utlopp och filter borde vara en självklarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni finner ämnet tilltalande,jag funderar om det är något annat som jag kan komma på.

Men det som funkar brukar hänga kvar på både gott och ont.

Jag menar det kan finnas bra och bättre sätt att göra samma sak.

Och pga att man ,jag i alla fall är konservativ i mitt båtliv så går jag säkert miste om en massa smarta trick.

Jag menar plottern hann och finnas ett tag innan jag var övertygad om att köpa en själv.

Första GPS inköptes 2008.

Innan 2008 ansåg jag att det var en fluga som internet var betraktat av vissa i början.blush

Eller tyckte jag  att de var för dyra,,minnet är suddigt när man haft fel.laugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sen länge konstterat att motorer inte gillar mig, men det kanske beror på att jag inte gillar motorer speciellt mycket. Är det nåt som krånglar för mig så är det just motorer. wink

 

Det där med att ha två separata matningar från tanken är en tanke som varit aktuell det senaste dygnet. När jag bytte motor och flyttade tanken för styvt ett år sen, blev jag tvungen att göra några små modifieringar på tanken för att det skulle bli så bra som möjligt.

Min mekniker Anders satte 4 anslutningar på en platta som han skruvade i tanken. 3 dykrör för motorn, webastovärmaren och en tänkt Reflexkamin, samt returen från motorn.

När jag höll på med rengöringen så skiftade jag motorns sugledning till det sugröret som är reserv för Reflexkaminen. Bara utifall det sitter skit i motorns dykrör som jag inte fått ut.

Det hade ju varit en enkel match att sätta dit ett vattenaskiljande filter till som ansluts till var sitt dykrör. Jag har ju faktiskt ett oanvänt. Problemet med en eventuell Reflexkamin fårm vi lösa då.

En avstängningsventil efter varje filter och koppla ihop ledningen som går till motorns finfilter - enligt bifogad skiss.

Finns det några kloka synpunkter på skissen?

När jag bytt filter och blåst ren ledningen i Mållösund, så gick motorn i knappt en halvtimme innan sugledningen var så full i skit att den var helt tät. Det var ungefär samma tid som motorn stannade för mig dagen innan. I en prekär situation kan ju en knapp halvtimme ha stor betydelse.

Nu kan jag inte på rak arm säga vilken dimension det är på rördelarna, men det är ju ungefär samma som jag alltid haft i mina båtar.

Nu har i alla fall motorn gått i fler timma och jag la till i Valbodalen norr om Lysekil för att ta mig en kopp kaffe, ta på mig varmare kläder och plock fram dörjerna. Det var en del båtar som fick makrill, visserligen små, men det är ju inte helt fel det heller. Har dessutom inte så långt hem, så har jag tur så kan det bli stekt makrill i morgon. wink

post-945-1394237595,2871_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter du en avstägningsventil på vardera sidan om filtret kan du byta under gång med minimalt spill.(vi trär en hundbajspåse runt innan vi lossar filtret ett vanligt 296)

Våra filter ligger lågt så gravitationen sköter luftningen,efter att man öppnar ventilen.

Om dina filter är högre än nivån i tanken behöver du ingen ventil innan men då behöver du en prime-blåsa att trycka ut luften med.

Lycka till med modifieringarna.

Fast när jag tänker på det så med toppmatade sugrör behövs nog både ventil och ett sätt att trycka ut luften.

Det funkar givetvis att ha det som i skissen.

Men ska du byta det smutsiga filtret under gång så kan det bli lite mer spill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret sitter högre än tanken och över motorn.

Motorn är en Lombardini. 

Den suger upp bränslet och fyller filtert i ett naffs och hr aldrig behövts luftas. Påstås vara självluftande. Det har i alla fall fungerat perfekt hitills.

Problemet var att de stora flagorna korkade igen dykröret - troligtvis 90 graders böjen i överkant på röret, så motorn orkade inte suga bränsle.

Att byta filter under gång blir nog inte för min del, men det skulle ju kännas bra att bara kunna växla över till en fräch ledning om motorn stanna av den anledningen, på väg mellan grunden med skaplig sjögång och en hel del blåst.

Å andra sidan kommer jag nog i framtiden va mycket försiktig när jag tankar diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi har en Amel och oftast är det inga som helst problem med att laga mat under gång. Men Amel är inga kryssbåtar och om sjön är hög och krabb och du får fallvindar på dubblad vindstyrka så är det inte kul att stå och laga mat.

 

Att ha färdig mat att värma är av bekvämlighet och säkerhet. Väldigt skönt att vara så kort tid som möjligt under däck i hårt väder. Säkerhetsmässigt är det också skönt att slippa hålla på med vassa knivar, varma stekjärn och kokande vatten. Att slänga in en skål med tex Chili con Carne i Micron är då väldigt bekvämt. Har man lagt ner något i stekjärnet, kan man ge sig attan på att det är dags att slå och man får lämna allt man har för händerna

 

Vi har hittills haft så kasst väder under två tillfällen, Nordsjön 2010 och nu när vi korsade Egeiska. Så det är ju inte så ofta behoven uppstår, men behovet finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha....beating against the wind.

Intressant att du, Lady anilla nämner Nordsjön som ett av de ställen som ni uppleft sämst sjöförhållanden.

Det har jag hört förut av fler än dig/er.

Egeiska havet vet jag var det är men inte varit där...än.wink

Själv har jag träffat på busväder så att man suttit torr i mun och undrat om det nånsin kommer gå vägen i engelska kanalen Bf 7-8 gale warning,vhfen pep i ett(DSC) och mayday efter mayday hela natten.

En nerv rysare, igentligen var det inget farligt bara obekvämt men att höra flera stycken på radion runt om mig med skräck eller panik halvt dold var läskigt.

Och gav situationen ett allvar som jag inte upplevt någon gång före eller efter.

Också nordssjön en gång(såklart) men det var sent på hösten så då var inte några andra fritidsbåtar ute,vilket gjorde att det var inga mayday den natten.

Jag har alltid haft svårt att höra andra i nöd när man inte kan göra något.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så ska det se ut. Möjligen kan man komplettera med en grej jag fundra på i morse.

 

En möjlighet att trycka ut flagor och bottensats tillbaks till tanken för att rädda sig från de skummande bränningarna i lä.

 

På slangen eller röret från tanken sätter man en grov ganska styv slangstump som kan bankas på med knytnävsslag eller klubba. Man har bra sving vid de tillfällena. Ett bank så har man diesel en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken kan vara att när man märker att det är stopp så är slangstumpen redan platt,pga undertrycket av bränslebrist.

Där av styv i ditt inlägg. aha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vår båtmodell redan varit på tapeten. Amelbåtarna har ett stort motorrum som man når genom att lyfta på durken i sittbrunnen. Det är ett utrymme med relativt gott om plats, och allt som har maskiner o motorer är samlat där.

Vi hittade ett outnyttjst utrymme och monterade två bränslefilter där. Får vi stopp i det ena, slår vi bara om en kran och bränslet går via det andra filtret.

Oftast får man stopp i bränslefiltrerna när det är orolig sjö. Att slippa mecka med filterbyte då är väldigt skönt.

 

Eller, så kan man använda sig av Triboron, ett medel som smörjer motorn och renar bränslet. Vi har använt det i 3 år och vår bränsleförbrukning har sjunkit med ca 25%. I vintras öppnade vi vår 14 år gamla dieseltank för att göra ren den. (Öppna = gjorde manlucka). Döm om vår förvåning när tanken var som ny invändigt. Inte ens en antydan till sörja att städa bort. Tyvärr får vi inte tag i Triboron utomlands då det är klassat som farligt gods vilket gör att transporten kostar mer än produkten. Men ni hemma Svedala kan få tag på det direkt hos tillverkaren eller via Watski. Tilläggas kan att det inte är en produkt framtagen för den marinasektorn. Deras första marknad var åkeribranschen. Även MC o motorcross använder sig av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...