Minego 13 Postad 29 Juli , 2013 har en fyrbladig propp på min båt . har ett durrande ljud vid 3200 o belastning, drevet upptiltat för bästa läge, så min fråga är ni som har fyrbladig märker ni av det eller har jag obalans i proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 25 September , 2013 Svårt att svara på. Nästan alla motorer/propellerkombinationer har ett kritiskt varvtal där man inte bör köra, det gäller även stora fartyg. Det kan vara mer eller mindre märkbart Jag har en utombordare på 50 hästar med 4 bladig propeller. Den går mycket jämnare än den 3 bladige gjorde, kritiskt varvtal finns där porslin och annat löst skramlar, men det är vid 3 knops fart, det går bra att ligga under när man trollar eller strax över om man vill köra sakta. Men med tanke på vad det kan kosta att kvadda växeln så skulle jag nog skickat in proppen till en propellerfirma för kontroll.Om växeln tagit skada ser du om du tappar ur lite olja strax efter upptagningen, den blir silvrig då. Jag har sett det på en 115 hästare mitt under en båtsemester. Då är en översyn nödvändig. I vårt fall så fortsatte resan med en annan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser