Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
LightHead

Dagens dilemma,, rätt eller fel?! En "idiot" eller inte?

Rekommendera Poster

I dag tog vi vår styrpulpetare och drog till Kälkerö, mitt i Stigfjorden. Det finns en fin och hyfsat stor vik/lagun med hyfsat djup även långt in. Som mest har jag räknat till 30 båtar men då kändes det rätt fullt! I dag var det 8 och fortfarande gott om plats.

 

Vädret var toppen och barnen hoppade från en otroligt fin klippa. Leken var i full gång och då kommer det in en Forbina 11000 som lägger sig EXAKT där barnen, och även vi vuxna leker som bäst. Leken upphörde och barnen skingrades, det fanns inte längre möjlighet IOM att Forbina-nissen ansåg att han hade all rätt att lägga sig just exakt där...

 

Jag försökte med lite öppnande dialog för att få honom att välja en annan plats men Forbina-nissen menade det har gått att bada här i alla år även om det ligger båtar här....

 

Nu var det lite mindre modiga barn som ville/behövde just denna klippa som var lite lägre och som hade en bra möjlighet att ta sig upp från.

 

Forbina'n tvingade dem att välja en avsevärt högre klippa, ca 5-7 meter högt...

 

 

Var det rätt av honom att utan någon hänsyn lägga sig på just den platsen?

 

Det fanns ju många lösningar?! Andra platser precis i till,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart var det väldigt otrevligt och inte båtfolksaktigt gjort. men egentligen så tror jag inte att vi kan göra något för att hjälpa dig med din litet förstörda dag :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä,, är ju helt på det klara med att ingen kan typ hjälpa mig. Ville egentligen bara få lite klarhet,, hur man beter sig, hur man uppträder och vad som är bättre..

 

Jag blev lite överraskad av killens beteende.

 

När de väl angjort och lagt fast sin båt, så hörde jag hur frugan sade till killen. Oj, jag tror nog vi dödade stämningen på ön...

 

Men han svarade henne aldrig.

 

 

På något sätt kändes det som om han rättfärdigade sitt beteende med något eget personligt resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naä, det finns väl ingen regelrätt lagbok att följa, vad göller tillägning. Sunt förnuft, ska väl räcka långt, kan man tycka. Man måste vara lyhörd, och känna av. Men man upphör aldrig att förvånas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl typiskt svenskt att knyta näven i fickan. Hade alla som var där och lekte (föräldrar då så klart) sagt till honom vad de tyckte och tillsammans stått på sig hade han kanske flyttat på sig.

Min absolut bästa vän är fransman och jag har lärt mig mycket av honom. Han tvekar aldrig. Han har hjälpt mobbade ungdomar på bussen, personer som blir misshandlade m.m. och varje gång reagerar han på att ingen annan gått emellan. Han tvekar aldrig. Har även en italiensk bekant och han är likadan.

Synd bara att man ibland ska behöva uppfostra vuxna...

Hoppas du slipper se honom igen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är svårt.

Jag kan hålla med er båda.

Dels att F-nissen är osmidig men även att ni som badar är det.

Och att jämt vara hobbypolis som vissa fransmän och vissa italenare som nämts i tråden är så tröttsamt tycker jag.

 

För om man vill finns fel överallt.

 

Det viktiga är att inte låta sådana här saker förstöra för en själv.

Om badplatsen var den enda som dög kanske ni skulle ha lagt er där.

Eller varför inte föreslagit för f-nissen att ni bytt plats.

 

Men samtidigt,ibland är det omöjligt att vara tillags.

För vissa mäniskor är benägna och pusha hur långt som helst bara för att få en konflikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... påtager mig enbart för diskussionens skull rollen som djävulens advokat och vågar då som sådan hävda viss förståelse för F-nissen som ju inte själv kan svara.

Min argumentering får i den rollen bli följande: 1. Det finns jäkligt FÅ trevliga naturhamnar där klippan stupar brant nog för sidoförtöjning av större båtar inom dagsturs-räckhåll ifrån många ostligt Tjörn/Orust belägna hamnar. (Platsen enligt det röda strecket på bilden är nog därför eftertraktad, stora segelskutor som exempelvis Hawila knycker den ibland.) 2. Nu råkar min lilla segelbåt ha samma djupgående som Forbina 11000, d.v.s. runt 1,1 meter så jag kan intyga att just denna vik är rätt grund i övrigt. 3. Kan nånstans anse att en trygg natthamn ibland kan få gå före tillfälligt badskoj i kvällningen, nåt sånt?

Nå, hoppas du har förståelse för dessa synpunkter? Inget illa ment, men du undrade ju varför? Hoppas även att F-nissen lär sig hur man artigt förklarar situationen och kanske rent av inbjuder till fortsatt tillfälligt badskoj i kvällningen via sitt hoppvänliga fördäck och eventuellt även upplåter sin badstege en stund om så krävs? Hur svårt kan detta va?? ;)

post-10006646-1394237594,0038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åja, sååå ont om bredsidestillägg runt Kälkerön är det inte. Här är några exempel, vara två av dem duger även för min segelbåt med 1.75 i djupgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet precis hur du känner dig, när jag flyttade till Holland så kände jag likadant, typiskt svenskt.

 Här åker man med centimetrar från varandra, trängs i slussar och naturhamnar samt ligger förtöjda ibland 7 båtar på varandra och ingen, absolut ingen klagar.

Jag bestämde mig för att lägga om mitt tänk och inte vara irriterad, alla får ju plats på sjön. Det blir bara fler och fler båtar i skärgården och jag tycker nog allt att det finns alternativ för de som badar med. Man kan ju faktiskt simma runt...

Är det verkligen värt att jobba hela vintern för att sedan åka ut med båten och irritera sig på någon man inte ens känner...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har rätt att hobbypoliser som min franske vän är som t.ex. hjälpte en kille som blev mobbad och spöad på bussen och paret som hamnade i bråk med fyra ungdomar där även den gravida kvinnan fick ta emot minst ett slag i magen är tröttsamt. Har aldrig tänkt på det men kanske bäst att alla får klara sig själva. För att förtydliga så handlade det om att hjälpa folk som kan behöva hjälp precis som vi gör på sjön.

Sen tycker jag att om man var först på plats på ön oavsett om man badar eller ligger förankrad så borde den som kommer dit senare visa hänsyn pch om platsen är viktig för denne då förklara det och be dem som är där att flytta på sig. Men jag vet inte vad som är rätt eller fel, bara så jag hade gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har narturligtvis fel när det gäller din vän.

Men andra som gjort lika dant som han har ofta gjort situationen värre för mobboffret nästa gång han träffat mobbarna.

Vilka då har tagit ut hämd för förnedringen de varit med om.

Detta är inget som hobbypoliser bryr sig om, det viktigaste är att alltid lägga sig i andras problem,och sen givetvis berätta detta om om igen för alla som avgudar dom.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man vända och vrida på allt!

 

Men om jag hårdrar det hela. F-nissen påvisade inte hjälpsamhet, förstående eller andra saker som ALLTID är bäst och avgörande till sjöss!

 

Att själv bestämma vad som är okej för andra... Det är väl aldrig bäst? Om man inte har den rollen att bestämma eller styra.

 

Jag/vi som redan var på plats försökte öppna för dialog men det blundade han för! Jag har absolut inga problem med att kompromissa eller hjälpa till, men det blev väldigt konstigt när det dök upp en person som inte var intresserad av eller visade intresse för att vara en del av någon sort ömsesidig positiv anda.

 

I vilket fall märkte ingen det. . . .

 

 

Som påtalats, det är inte extremt grunt i viken och Forbinan har bara 1,1m djupgående! Det låg segelbåtar och minst lika stora båtar som Forbinan längre in.

 

 

Som ett bra exempel, det låg en Norrman relativt nära Klippan, men inte på något sätt i vägen. De flyttade sin båt så fort de såg vad Klippan användes till, och av vilka (barnen).

 

Då får man en god feeling! Men raka motsatsen av Forbina-nissens beteende.

 

 

Det finns ju en möjlighet att han ansåg att min båt låg på fel plats, att jag borde lagt mig längre in? En styrpulpetare med 70-80cm djupgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg dig själv vid badklippan nästa gång så slipper du problemet att andra tar platsen ni vill ha för er själva. Bara ett tips. Vi brukar göra så i en vik vi ligger i ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lade mig som jag såg det som sista båt innan badklippan... Och F-nissen lade sig exakt på Klippan. Om någon hoppat hade de landat på hans båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena . Äger du klippan ?

Tycker att curlingvarningslampan lyser rött här ? cheeky

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan går  det att paxa en badplats genom att bada.

Nej.

Var F-nissen osmidig.

Ja.

Värt att tänka på,för jag antar att många här hade reagerat som du i samma situation.

Även jag inräknad.angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt medveten om att det inte går att paxa en plats, eller att kräva att andra skall lägga sig på en viss plats!

 

Det enda problemet var ju att killen var så sablarns osmidig!

 

Blev negativt överraskad helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det lär inte vara sista gångenwink

 

Jag själv var osmidig högre upp i denna trådcryingmåste bättra mig.blush

 

Det enkla talesättet att bemöta någon som man vill bli bemött själv har gjömts bort.

I all ego stress som många lever i.

Ett annat ställe i båtlivet som man brukar kunna hitta idioter är på sjömacken.

Där det är störst går först många gånger.

Att folk väntar runt omkring spelar mindre roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall fortsätta att kämpa för det goda, att vara hjälpsam och förstående! Skall även försöka att störa mig så lite och helst i te alls på omgivningen! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...