Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Jonterally

Generatorproblem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag verkar ha fått något slags haveri på generatorn eller så. Det laddar inte och varvräknaren fungerar bara på höga varv. Jag bytte batterier härom veckan och råkade kortsluta batterikablarna. Kanske det kan vara orsaken till att något gått sönder...?

Som den ickeexpert jag är så tänkte jag ta det säkra före det osäkra och byta till en ny generator. Men så har jag sett att det även ska sitta en laddningsregulator och att den kanske kan vara trasig.

Men var sitter den monterad någonstans?

Tacksam för svar!

PS. Dessutom är bulten som generatorn sitter fast med otroligt trög. Den går att gänga upp, men sedan när gängan är slut så får jag inte ut den. Tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, laddningsregulatorn sitter vanligtvis inuti generatorn. Var motorn igång då kortslutningen skedde, annars borde väl kortslutning av batterikablarna inte fördärva generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För bulten fungerar nog bara 556, tålamod och en smula våld. 

När du gängat ut den så långt det går, sitter den förresten i godset eller med mutter? Om med mutter kan du ju prova att låta muttern sitta kvar längst ut och knacka med en hammar eller annat. Om den sitter i godset borde ju skallen ha kommit ut någon cm när du skruvade ur den. Var lite påhittig med att fästa något, najtråde eller annat, runt skallen och försök att dra loss den så. Spännband kan vara riktigt bra till sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tålamod, 5-56 och våld gjorde susensmiley. Generatorn var paj, så en ny är inhandlad.

 

Tack för hjälp och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...