Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
sabai

På seglad

Rekommendera Poster

Låg i Ystad hamn för några dagar sedan vattnet spegel blankt och ingen vind. Perfekt dag att ligga stilla i hamnen för sol och bad.

Vuxna gick på sitt håll och barn på sitt och båten var hel! Efter några timmar får vi ett sms från barna VIKTIGT, ringer upp och det visar sig att sen Dansk segelbåt rammat vår peke.

Snabbt ner till båten för att konstatera att så var fallet Dansken hade lyckats i stiltje ramma oss direkt i peken så att rören blev krökta, teak bräder lossnat och det ser aningen kaosartat ut och som jag ser det är den förstörd. Dansken kommer senare och han klart deklarerar att han ska stå för kostnaderna. Vi tittar gemensamt på peken och ser att det finns två märke på den. Han menar på att det minsta av de två var där han rammade. Jag förklarade att peken var hel innan så på något vis lyckades han göra två märken. Har ingen betydelse tycker jag för den var hel när vi lämnade båten.

Vi utnämnde Dansken till årets klant. Dagen efter skulle årets klant lämna hamnen och man såg ganska snabbt att han hade igen aning om vad han gör. Båten en 40 fotare släps mer eller mindre bara loss. Ystad gästhamn har bara två Y bommar per två båtar så när han släpper sin båt glider den över på vår båt igen! Nu halar de båten ut en bit vilket gör att båten närmar sig vår peke, igen. Han lyckas smita undan från peken och komma på behörigt avstånd. Man kan inte annat än att undra hur hans semester kommer att se ut.

Dansken skulle försöka förklara hur det hände (jag pratar danska) om hur han gick på grund, fel växel och mycket annat i mina öron lät det helt tokigt alltsamman. Hur som helst skadan är gjort och vi byter namn och adresser för att återkomma till varandra när vi kommer hem.

Men, gjorde jag rätt här? Var inte als glad för att släppa i väg honom men vad kan man göra. Han bedyrar att han ska stå för kostnaden men snack har man ju hör förr.

Kommer att ge varvet i uppdrag att ta fram ett pris på en ny peke och montering för jag har ingen som helst lust att själv göra jobbet för att en klantig Dansk ger sig ut på sjön utan nödvändiga kunskaper.

Tänkte här i tråden skriva vad som händer på denna resa får jag betalt eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av orsakerna till att jag frågasätter varför det inte är lag på att alla måste ha en försäkring liknande trafikförsäkringen som finns för bilar.

Om samma hade hänt med två bilar på en parkering hade man kunnat skriva en skaderapport och skicka till sina försäkringsbolag. 

Men för båtar är det inget krav och då övergår skadeståndsansvar på privatpersonen och då blir det jobbigt att få ut något.

 

Så klantig som båtföraren verkar enligt din beskrivning samt att han redan argumenterat mot hela skadan så tror jag inte du får någon ersättning så det är nog bra om du kontaktar ditt försäkringbolag om råd hur du ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför kan man inte sätta sig och skriva en skaderapport på ett blankt papper som sen båda undertecknar med lite personnummer (eller Dansk motsvarighet, vad det nu kan vara)  och körkortskoll? Sen lämnar man rapport med lite foton till sitt eget bolag så får dom resessa mot motparten.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé yes

 

Surfade lite och hittade lite mer färdigt som nog skulle fungera

http://www.bsb.se/pdf/Skadeanmalan_bat.pdf

 

Kanske så att fler försäkringsbolag har sådanna klara.

En bra sak är att polisanmäla skador som man har minsta tvivel om att de inte kommer göras upp direkt mellan parterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en liknande upplevelse i Skagen för några år sen. Vi låg med akterankare mot bryggan och en klant gikk rätt in i vår akter, med skador på pushpit och stävbeslag.

Juridiskt skall din försäkring täcka skadan. På sjön gäller subjektivt ansvar, i motsättning til bilförsäkring som har objektivt ansvar. 

Du kan kanske få han personligen att betala, f.ex. din självrisk, men hans försäkringsbolag vill hänvisa till ditt försäkringsbolag.

Man kan bli frustrerad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...