Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Storfiskarn

Varvräknare på Evinrude 25 hp -84

Rekommendera Poster

Tänkte kolla om ni elektronikkunniga här på forumet kan hjälpa mig.

Jag har hittat en ny (?) modell av varvräknare på Biltema (Art.nr. 258025 om ni vill kolla upp) och tänkte försöka koppla in den till reglaget till min motor. I OMC-kontakten för externa instrument fins tre kablar kopplade; svart, lila och grå. Har listat ut att den grå kabeln är varvtalssignalen till en OMC-originalvarvräknare. Jag iundrar nu om ni tror att den kommer funka även på biltemas varväknare. Det står i installationsanvisningarna att en kabel på varvräknaren ska kopplas till tändspolen - blir det rätt då om man kopplar till OMC´s grå kabel? Kommer det funka, och kommer varvtalen bli rätt?

Slänger även in en fråga om maximalt varvtal. Jag har en manual till motorn men hittar inget specifikt om vilket det maximala varvtalet är. I en tabell över test wheel recommendations står det 5200 under Engine rpm. Låter det rimligt att detta är det maximala varvtalet?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kommer inte funka. På utombordare har varvtalssignalen ingenting med tändningen att göra. Signalen kommer från laddspolen före likriktaren och mäter alltså frekvensen på en växelspänning. Frekvensen i förhållande till varvet beror på antalet magneter, poler, på svänghjulet. Det krävs en varvräknare avsedd för detta mätsätt.

Vill du kolla varvet på ett enkelt sätt bara för att se om du har rätt propeller så kan du mäta frekvensen på grå sladden med en multimeter och m h a lite matematik räkna ut varvet.

En testpropeller är just en propp för test av motorn, den genererar ingen framdrift. En frisk motor med denna testpropp monterad ska varva 5200 rpm. Verkstäder använder testproppar för att slippa ut o åka på havet vid felsökningar.

Det du söker är din motors WOT-range, googla så finner du säkert vad det ska va lixom poltalet på ditt svänghjul. Med normal last ska motorn varva i närheten av det övre varvet i WOT-range..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för ett utförligt svar, även om det var lite nedslående.

Skulle gärna ha en fast varvräknare eftersom det används vid flera felsökningsförfaranden, samt att det är kul att se vilka varv man kör på tycker jag.

Men om jag nu ska koppla kabeln från varvräknaren till tändspolen, kan man göra det utan risk för att något går fel? Måste då dra kabel ända bak till där tändspolarna sitter på cylindern eftersom sladden från (eller till) tändspolen går direkt in i CDI-boxen på motorn. Låter detta riskfritt?  

Angående maxvarvtalet: Vid sidan av att motorn ska klara av att komma upp i ett visst varvtal om den mår bra, trodde jag att det det fanns ett maxvarvtal som man helst inte ska överskrida för motorns skull. Tycker själv när jag drar på fullgas att den varvar lite otrevligt högt ibland... Är detta något man behöver ha koll på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du kan överhuvudtaget inte använda denna varvräknare. Spänningen på lågspänningssidan på tändspolen på en en utombordare är flera hundra volt, inte 12V som på en bil eller inombordare. Du måste ha en varvräknare avsedd för utombordare!!

WOT-range är det område motorn ska arbeta i på fullgas, propeller väljs så att man hamnar i den övre delen av detta område med normasl last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, tack för att du tar dig tid! smiley

Har hittat WOT (4500-5500), men jag kan inte hitta något om antalet poler. Nån som vet hur man hittar detta?

När jag väl listat ut antalet poler och ska mäta frekvensen, blir det då mellan den grå kabeln och minus (jord) som mätningen görs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog bättre googlare än du, 10 poler verkar det vara. Det blir då 5 sinusvågor per motorvarv. Hz som multimetern mäter är pulser per sekund så för att få rpm får du gånga multimeterns värde med 12 (RPM = Hz x 60 / 5). Japp mellan grå sladd och jord ska du mäta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...