Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Pierrel

Första egna segelbåt Mälaren/skärgården

Rekommendera Poster

Hej,

Efter att föräldrarna testat på segelbåt, men efter att farsgubben blivit sjösjuk flertalet gånger under de 3 åren de hade den, har de nu återgått till motorbåt.

Trist tycker jag! Därför är jag nu på jakt efter något roligt, relativt bekvämt och lättseglat för en person.

Jag har bara seglat optimist (seglarskola) samt föräldrarnas beneteau oceanis, och tänker därför verkligen inte skryta med mina kunskaper...

Båtarna jag tittat på är:

IF

Albin Vega

Arabesque 26

Magnifik midget

Arabesquen har allt neddraget i sittbrunn. Samt rullgenua. Underlättar ensamsegling? Mycket extrautrusting, autopilot, plotter etc

Vegan verkar bekväm med riktig toalett, inombordare, samt lite mer rymd.

IF verkar rolig att segla och intresset/kunskapen kring dem är enorm. Nackdel att de är lite små?

Midgeten är rätt mycket mindre, men verkar ändå rätt rymlig nere i båten. Nackdel med väldigt liten sittbrunn? Billig jämfört med de övriga (ca 10 000)

Tankar, tips och åsikter mottages gärna! Smått oerfaren inom mindre segelbåtar, men letar efter något som passar 1-2 personer, roligt men ändå lite komfort, inte allt för dyrt (30 000).

Mvh

Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av dom hade jag valt IFen alla dar i veckan! Men titta på tex Neptukryssare också. Inte lika mycket komfort, men snabbare, roligare och mer lätthanterlig än alla dom.

Rulle är sjukt skönt, att ha och gör att man seglar mer. Fall nerdragna kan kvitta när man seglar i skärgården tycker jag. Det är däremot en säkerhetsfaktor när man seglar på havet och kan reva utan att gå upp på däck i dåligt väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...