saltpeter 11 Postad 28 Juli , 2013 Har en genomföring med kran till mitt kylvatten. Den droppar en hel del när den är öppen och lite när den är stängd. Är det någon som vet om det är möjligt att renovera kranen eller byta någon packning på en sådan här kran ? Kan tillägga att den mekaniska känslan i kranen är att den snurrar väldigt lätt, detta till skillnad från övriga genomföringar som behöver motioneras vår och höst. Man kan se dagsljus genom när den är öppen och står på land. Båten är en Cumulus från 1981 och genomföringen har troligen suttit där från början. Eftersom jag är tekniskt intresserad är all information som Julafton, ritningar, funktionsprinciper, alternativa bättre konstruktioner. Alltid lika kul att diskutera med alla kunniga här på forumet. Trevlig Sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 28 Juli , 2013 Jag skulle byta den och även övriga kranar till kulventiler, när båten står på land, i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjallerik 0 Postad 29 Juli , 2013 Pröva att dra fast den övre muttern försiktigt, obs försiktigt !! har du tur så minskar läckaget. Stäng ventillen först och vrid muttern medsols något och prova sedan att det går att öppna ventilen, upprepa tills det tätnar. Om muttern sitter fast så låt det vara tills du är på land och byt ventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juli , 2013 Som Tjallerik skriver, du ska straffa glandet lite. Det är normalt underhåll. Det skadar inte att i öppet läge stryka på lite vattenfast marinfett på axeln till ratten och sen stänga/öppna några gånger. Ha också för vana att när du öppnar ventilen vrid tillbaka/stäng ett kvarts varv. Det är egentligen inget större fel på dessa skjutventiler och sköter man dem så håller de länge. Största felet de flesta gör är att inte motionera ventilerna ibland. Sen är det inte fel att byta ventiler OCH bordgenomföring mm efter 10-20 år. Slangarna brukar vara det som åldras mest och det brukar vara enklast att byta allt på en gång. Kulventilen är mer praktisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 29 Juli , 2013 Tack Tjallerik ! Jag följde ditt råd och har nu gått en timme för motor- inte en droppe från kranen. Nu snurrar den lite trögare vilket känns rätt. Jag är Dig stort tack skyldig och lovar att skicka en tanke till Dig när jag kommer fram och slipper svampa upp två liter vatten ur förvaringsutrymmet. Med vänlig hälsning, Peter med Hustru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 29 Juli , 2013 Bhemack Tusen tack för ditt tips, tänk imorse visste jag inte vad straffa glandet var. Nu blir det garanterat kvällens bästa samtalsämne ( för mig i alla fall) Med vänlig hälsning, Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser