Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
ioor

Pris på motor?

Rekommendera Poster

Vad är själigt pris på en johnson 150 från 82? Fungerar som den ska, utbytt pga 4-taktsbyte har trimtilt reglage samt kabelstam.

/Ioor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om den startar och går kan den ha slitna lager i motorn, mer eller mindre igensatta kylkanaler mm. Motorn måste monteras i sär för åtgärd-dyrt och knappast lönsamt om du inte är duktig. och kan göra det själv. Jag tycker att ett rimligt pris för en så gammal motor är 4000kr altså inte de fantasipriser som många begär på blocket. 4000kr kan de flesta avara utan stor påfrestning för ekonomin, har du tur hänger motorn med några säsonger till och den skrotas om/ när dyrare reparationer inträffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vad du själv skulle vara villig att betala för en motor från 1982 och dessutom med en okänd historik? Tror inte att det bor 150 hästar i den längre.

4000 kr är i stark överkant tycker jag.

Dessutom har jag märkt att när en ny brukar tar över nåt gammalt härk så tenderar denna att rasa... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill betala så lite som möjligt, men säljaren begör 16000 efter lie prutande,,,just denna har gått i norrbotten hela sitt liv så den kan ha klarat sej bättre än många söderifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med övriga 16Kkr för en 31 år gammal motor utan någon som helst historik låter MYCKET saftigt när något rasar blir det dyrt

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16000kr!!!!!! Det är inte seriöst att begära så mycket för en 31 år gammal motor. I min värld är avskrivningen på en utombordare 25 år, därefter har den väldigt lågt marknadsvärde och endast ett bra bruksvärde för ägaren så länge den fungerar utan dyra reparationer. Om du behöver ca 150 hk motor är det tyvärr svårt att hitta något som är billigt och bra. Spara i hop mera pengar och köp en dyrare motor som är genomgången av en seriös och etablerad handlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe jag tycker det har florerat en hel del gamla motorer för hutlösa summor, för en del har tydligen tiden stått stilla.

 

Håller med ovanstående att 4-5000kr är max för en sådan motor, men att sälja i delar blir helt plötsligt en annan sak och det kanske är det många tänker när dom säljer.

 

Ta bara en startmotor, svänghjul så är du uppe i den summan direkt.

 

Mitt råd kolla vidare istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det låter dyrt, men en ny kostar väldigt mycket den också. Det blir att köpa grisen i säcken har man tur och motorn inte har gott så mycket så kan den hålla i måånnggaa år till. Har bara erfarenhet av en johnson 140-84 och den går som en klocka. Det finns mycket eftermarknadsdelar till dessa motorer till ett hyfsat pris.

// Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul att se att någon kunde visa ett dokumenterat köp av en fungerande sådan för 4-5 tusen,ni är roliga ni :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den pjäsen på blocket som begärt pris är 18500kr?

 

Gjorde en snabbsök och hittar motorer med ca:150hk från 90-talet för dom summorna!

 

@ Kalledrag, skulle du betala nästan 20000kr för en över 30 år gammal motor, Seriöst?

 

Som jag skrev innan att sälja en motor i delar lär vara det effektivaste sättet att få ut så mycket som möjligt.

 

Sen gör var och en som dom vill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den motorn, var utannoserad här innan den hamnade på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Exempel: En sprillans ny Yamaha 150 kostar från 155000:- så TS lär få spara ett tag...

Även om 16000 låter i överkant så tror jag inte det är lätt att hitta en fullt fungerande i förhållandevis bra skick för 5000:-

Jag skulle inte sålt en för 5000:- Då hade jag hellre sparat den till nåt kul eller gett bort den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ioor:

 

Vilken båt ska motorn monteras på och måste du ha 150hk?



Har du råd att lägga mer än 16000,- på en ny motorn eller är max budget?

Har du råd att lägga det dubbla 35-40k får du sååååå mycket mer motor för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite kul att gamla motorer måste säljas för dyrt då säljaren annars inte tycker att det är värt besväret.

Undrar hur många av dessa gamla pjäser som förblir osålda och sen ställda i ett garage...

Sälj istället till ett rimligt pris som köparen blir glad över och bli av med sk*ten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart vill man inte lägga ner en massa tid på att sälja nåt som knappt ger vinst när man är klar med allt. Sen ska köparna hålla på o strula med både det ena o det andra, inte undra på man hellre ställer in det i ett garage...

Gäller förstås inte bara båtmotorer. Alla som försökt sälja en 10000-kronorsbil vet vat jag menar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta en fungerande 150HK för 4' tror jag inte är möjligt utan att säljaren fått hjärnsläpp.

18' för en fungerande i princip oavsett årsmodell är ett bra pris med tanke på vad en ny kostar. 

OT; Fick motorkåpan stulen till min 150 HK, Den kostade 16' 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du säljer något som är rimligt prissatt, så kommer du att få en köpare som är mer benägen att acceptera eventuella brister...

Men om du säljer nåt dyrt så anser köpare att du har utrymme för att fixa saker, du har ju fått bra betalt.

Det du upplever som en bra affär som säljare betyder inte att köparen anser att han betalat lagom mycket. Köparen måste ofta acceptera säljarens pris, men detta betyder samtidgt att han återkommer om något är det minsta fel.

Det gäller att hitta en punkt i prisnvån som minimerar risken för gnäll från köparen...

En nöjd köpare gnäller mindre.

Och vad är det som säger att du som säljare ska tjäna på att sälja något som är 30 år gammalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta en lagom prisnivå som både du och köparen kan leva med.

Minimerar risken för gnäll samt att du som säljare blir av med motorn snabbare då du har ett attraktivt pris.

Du som säljare vill ha nåt för jobbet du lägger ner och köparen vill göra en bra affär, hitta en prisnivå där dessa önskemål matchar och du har gjort en smidig affär. :)





Sidospår: Vad du som säljare gav för motorn när du köpte den är oväsentligt, det är dagens marknadspris som är utgångsläget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16000 tusen är inte mycket pengar i dagens läge.

Det betalar vissa för att polera båten.

Det viktigaste är att du som köper motorn blir nöjd.

Och det låter som att du tycker 16000kr är mycket pengar.

Då skulle jag avråda dig att köpa en 2-taktare från -80talet.

För sopparäkningen lär bli dyrare än inköp rätt snart om du tänkt använda motorn.

Hade själv en johnson 175hkr från sent 80tal. på en 6,2m styrpulpet.

2l/distansen angry det tyckte jag var dyrt då.

Varje gång vi tog en sväng 1000kr i soppa.

Och nu är soppan minst dubbelt så dyr.

En snabb huvudräkning om minnet inte sviker borde ge dig 400distans eller 8-10timmars körnig fullt skaft för 16000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...