Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Tobbe578

yamha 20hk problem

Rekommendera Poster

Hej, jag har en yamaha 20 hk som köpte på blocket av nån jävla gubb jävel som sa att motorn va fresh och att man själv till ha fresha grejor, så när ja testa den på båten så går det bara att köra på tomgången, gasar man på så börjar den bara bluddra och misstända, och den kyler bara på tomgången 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på din motor men det kan vara så att den får signal för hög motortemp eller låg nivå på tvåtaktsoljan. Motorn går då i safe mode och en varvtalsbegränsare på 2000 varv går in. Om man försöker varva mer så bluddrar och misständer den. Lättast sättet är att prova att dra ur kabeln (rosa) från CDI boxen och se om det fungerar.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ja har ingen aning vad de är för årsmodell men det är en sådan hära iaf 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har vart ut å tittat lite uti motorn nu, och de är 2 rosa kablar , men båda dom är urkopplade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Fick du ngn lösning på det hela? Jag har nämligen själv nästan samma motor, fast 28hk, samma utseende osv, min är tydligen slutet på 70-tal enligt en kunnig kille här på forumet. Jag köpte också min motor på blocket (fast hängde på en liten båt), säljaren sa också att den var i bra form (han sa iofs att motorn var från 1990...), om jag har växelspaken rakt upp så dör motorn och backen går inte i alls utan låter som om man försöker få i backen på en bil utan att trycka ner kopplingen. När jag ska åka framåt måste jag varva motorn till max tomgång o sen snabbt tillbaka med spaken till friläge och snabbt framåt så växeln smäller i annars dör den igen. När växeln väl är i så kan man hålla låg fart utan att motorn dör. Folk luras så mycket dom bara kan för att få sålt verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte hittat nån lösning ännu på det problemmet, jag har bytt båda tändspolarna, bränsle filter, och förgasare men nu har den slutat misstända iallafall men den varken kyler eller går på tomgången nu 

 

 

tidigare har den gått bra på tomgången och den kylde innan ja bytte tändspolarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående dina kylproblem har du kollat om impellern är hel, det bör väl finnas en sådan på din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag tagit lös för att byta impeller, men måste ja ta lös vid växelhuset och lossa växelspakens fäste för att sätta tillbaka det ? för ja glömde det när ja tog lös det, men de gick bra att göra de utan , tänkte så att växlarna fungerar sen när ja sätter tillbaka allt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har den börjat misstända igen efter att ja fått den att kyla igen ..... så vad är det för fel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...