draco 2 Postad 27 Februari , 2005 här är en slarvig ritning på min blivande avgaslimpa tror någon på iden?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 3 Mars , 2005 Kolla på Raka rör de säljer rostfria extractorgrenrör. http://www.a-alt-avgassystem.se/avgaslimpa.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Mars , 2005 har du sett deras priser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 3 Mars , 2005 Nej det har jag inte. Jag var där för att kolla om de hade avgassystem till bilen. Det var då jag såg att de hade rostfria limpor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 4 Mars , 2005 Idén är bra, men tveksamt om det räcker att spola vatten på röret. Vidhåller ett system med dubelmantlat rör med utlopp så att det alltid är vattenfyllt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 4 Mars , 2005 Hej. Mad risk før att bli tagen før att vara en gnællspik och pessemist så kommer hær ænnu ett inlægg. Extraktorgrenrør till alla typer av 4takts motorer bygger som resten av motorn på vetenskap. -Ønskar du ett bra vridmoment på lågt varvtal skall primærrøren søm regel ha en mindre diameter samt vara av en større længd mellan flæns och collector. -Ønskar du dæremot mycket effekt på toppvarv skall du ha grøvre och kortare primærør. Vad du ska ha bestæmms av resten av motorn... Regel før all trimning ær att førgasare, kamaxel,kompression och avgasrør måste passa ihop. Grejorna måste lira. Det funkar inte med en skitvass kamaxel med orginaltopp och førgasare, -då kammen børjar jobba her redan topp/førgasare slutat.... Detsamma gæller før avgasrør. Otaliga ær dom japanska gat-motorcyklar med rena racesystem som faktiskt ger mindre effekt æn orginal och dessutom tappar det før båtar så viktiga vridmomentet. -Men dom låter ju ballt tycker en del... Seriøst.....- en orginalmotor går inte bættre med ett fett racerør. Det finns en anledning till att folk som gillar att køra båt, åka vattenskidor etc. byter till større motorer. Detta ger som regel driftsækerhet och ekonomi. Men om man gillar att skruva och experimentera så ær det ju en annan sak.... Volvo sålde på 80 talet racingmotorer. Volvo B20 motorn kallades Volvo Competition och den levererades som 155hp och 165hp. Dessa hadde full packe med fullracetopp, solex 45or extractorrør mm,mm. Skillnaden mellan dessa två var endast førgasarbestyckningen, 155hp hadde effekten på ett lægre varv æn 165hp. Det såldes æven en B30, denna hette VP Competition 230hp och den var laddad med samma bitar, -fast ømtåligare... Det har tævlats en del med Volvo B19 (samma block som B21) i 2 liters inombordar klassen R3 på 80 talet så det finns sækert en hel del gamla bitar på hyllor runt om i racegaragen før den som vill bygga. Lycka till med racer-Dracon. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 6 Mars , 2005 Hej Draco. Jag har själv byggt en avgaslimpa till min OMC i rostfritt stål.Du måste ha den dubbel mantlad .Jag byggde om motorn samttidigt till sötvatten kylning så jag vet vad jag pratar om. Vill du ha ritning på den som jag byggt så kan jag skicka den. Jag jobbar som tekniker på ett mejeri där vi har en massa rostfritt. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 6 Mars , 2005 Hur mycket vill du ha før ett par rostfria extraktorrør till en cheva smallblock? Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melenco 0 Postad 5 Februari , 2008 Hej Jag hittade ditt inlägg när jag letar efter inormation till att bygga en avgaslimpa till en B230 som ska kompressormatas. Det vore jättejust om du kunde mail ritning av ditt bygge. Jonas Hellström Mail: melenco@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser