Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Draglof

problem återmontering växelhus

Rekommendera Poster

Har demonterat mitt växelhus på min mariner 50 hk från -87 och bytt impeller samt växelhusolja. Inga större problem där!

Problemet uppstår när jag ska återmontera växelhuset. Det går inte fullt in utan det är något som tar emot. Genom uteslutningsmetoden bör det vara antingen drivaxeln eller växeln som inte går in i sina spår. Är det någon som har något råd eller har samma erfarenhet och kanske ett förslag på lösning så hade jag varit tacksam?!

Sommarhälsningar

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurra lite på svänghjulet sammtidigt som du trycker växelhuset på plats så ska du se det går i rätt.

Du har väl oxå koll på växelpinnen? Jag menar så växelhus och gasreglaget är synkade, annars stämmer inte växlarna sen när du ska ut och köra.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylröret då, har du koll på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den brukar gå in per automatik, en gummibussning som är konisk om jag minns rätt på TS motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era snabba svar! Lite vickande och samtidigt viss justering på drivaxeln med en vinkeltång plus ett par bank i botten med gummiklubban gjorde susen :)

Upptäckte sedan att startreläet bara fick ström när den kände för det så det blir till att byta det också :(

Hoppas sedan att motorn spinner som en katt så man kan slå full gas ut på öppet hav :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...