Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Janoz53

Yamaha F115 problem

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha F115 från 2002 på min Yamarin 6110. Jag köpte båten i våras och enligt förre ägaren och bifogade kvitton, så var motorn servad i höstas enligt konstens alla regler. Jag har nu kört c:a 20 timmar sedan sjösättning och hittils har den fungerat som den skall.

Men på senare tid har den tappat orken och den går knappt att få upp i planing. Om jag drar på ökar den först farten men med mer eller mindre kraftiga vibrationer och full gas hjälper inte upp situationen. Kylningen verkar fungera, det finns olja i motorn och jag får inga fel-indikeringar på instrumenten. Den startar lätt, misständer inte på något sätt och om jag varvar motorn utan ilagd växel låter den helt ok. Motorn har c:a 170 gångtimmar och jag skall också nämna att jag har beställt en ny propeller då den ser ganska sliten ut.

Är det någon som känner igen detta fenomen och kan ge tips om vad det kan bero på?

 

Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag har inte kört på något, men som jag sade har jag beställt en ny då den ser sliten ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellen bara är sliten, dvs inte deformerad, beror nog inte kraftlösheten på propellen. Jag skulle misstänka vatten i bensinen och börja med att kolla bränslefilterna. Tankat på en sjömack? Glömt skruva tillbaka tanklocket vid något tillfälle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tankat på sjömack, så där finns kanske ett problem med vatten i bensinen. Jag är nybörjare på det här med båtar, så hur kollar jag bränslefiltret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo går motorn ryckigt är det en annan sak. Men borde det inte komma upp varning på panelen? Osäker när Yamma började med vatten i bränslet varning. Jarb vet antagligen.

Men vill du vara på säkra sidan försök få fatt på en Yammamek, som kan koppla in analysverktyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort motorkåpan kan det kanske finnas en behållare som är ljus och något trasparant, ev med en röd ring i. Om jag inte är fel ute så syns ev vatten i den, ringen borde vara i botten, syns den så flyter den i vatten och bensin åvanför., Den går att skruva loss. Har motorn rätt tomgångsvarvtal. Har en annan modell av Yamaha och när den fick för sig att vara orkeslös höjde den tomgången till ca 1100 varv. Gick i ett felsäkert läge.  Är propellern inte skadad utan bara ser tråkig ut är det inte felet. Har du kollat hur tändstiften ser ut? Testa att pumpa på blåsan på bränsleslangen rätt hårt och följ slangarna så det inte läcker. Läcker det  ut bensin då så suger den in luft när du kör. Kan ge märkliga fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de saker som inte är övervakat på Yamahas 4-stånkade EFI-maskiner är bränsletrycket på rälen mellan högtryckspumpen och spridarna. ECUn förutsätter helt enkelt att bränsletrycket är rätt och modererar spridarnas öppningstid beroende på hur mycket soppa som behövs och sen antar den att rätt soppa sprutats in. Stämmer inte bränsletrycket kommer fel mängd soppa levereras, men ingen varningslampa kommer tändas..

Dina symptom är i princip klockrena för att soppatrycket på rälen sjunker över ett visst effektuttag, eventuellt igensatta spridare. Det du kan göra själv är att kolla alla filter. En seriös felsökning av detta problem är att mäta soppatrycket på rälen med YDS uppkopplat när motorn börjar gå illa, faller soppatrycket i samband med att motorn börjar gå illa finns felet före spridarna. Är det korrekt är det stor riska att spridarna i sej är igensatta om inte värdena från YDS tyder på nåt annat fel..

Det är många filter på en Yamma EFI.. Du har förhoppningsvis ett i båten med vattenavskiljare, sen sitter ett filter i motorn före den mekaniska lyftpumpen, oftast sitter även ett  in-line filter efter den men före ångseparatorn, inne i ångseparatorn sitter högtryckspumpen och den har ett sugfilter, och till sist sitter ett filter i varje spridare. Det blir 8 filter det..

Just filtret i ångseparatorn drabbas ofta om man slarvar med konserveringen av bränslesystemet och/eller har fukt i soppan. Dagens soppa innehåller etanol som binder vatten, vatten och etanol är extremt korrosivt mot aluminium, ångseparatorn är av just aluminium och aluminiumoxiden sätter sen igen filtret. Vill man undvika dessa problem tillsätter man fuelstabilizer till soppan inför vintern och dränerar ångseparatorn, precis som Yamaha rekommenderar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, Jarb äger på Yamaha!

En fråga om dränering av ångseparatorn, är det en liten flatskruv på vänster sida av motorn precis under ett av insugsrören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer lite på modell men ofta brukar gömma Yamaha gömma ångseparatorn  bakom insugningsrören. Det är bara att följa soppaledningen så kommer man till en liten låda i alu. I botten på den sitter en liten dränventil/skruv. Oftast är där redan en slangstump påkopplad som man kan vika ut utanför kåpan för att undvika slabb. Före start återfyller man ångseparatorn genom att pumpa på blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tips!

Det jag inte förstår är att motorn går bra på tomgång och när jag kör långsamt (upp till c:a 10-12 knop). Det ju först vid kraftigt gaspådrag som problemet uppstår med vibrationer och tappad ork. Det låter väldigt invecklat/dyrt att lösa detta och jag inser att jag får lämna in den hos någon kunnig verkstad. Problemet är att jag har c:a 25-30 distans till närmaste sådan, men det får ta den tid det tar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis därför jag misstänker att du har just de problem jag beskrivit. Din motor kräver mer bränsle i takt med att du tar ut mer effekt. Problemet är att ditt bränsleflöde troligen är strypt och det kan bara leverera tillräckligt med bränsle med rätt tryck upp till en viss effekt.

Jag var lite otydlig i mina formuleringar i mitt tidigare inlägg att du troligen har rätt soppatryck på lågt effektuttag men jag har ändrat lite i den texten nu. Hoppas du förstår nu. Jag säger inte med säkerhet att du har detta problem men bränsleproblem är den absolut vanligaste felkällan på utombordare och dina symptom tyder starkt på det.

Jag tycker i första hand att du ska ta båten på trailer till verkstad. Problemet är att den eventuella strypningen av bränsleflödet kan bli ännu värre och att motorn helt enkelt lägger av på din färd. Ska du ändå köra den får du absolut inte köra den i det området den går dåligt, du riskerar då betydligt allvarligare motorskador. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAck för förtydligandet! Jag har insett att det här med vatten i bensinen är av ondo. Förr i tiden kunde man avhjälpa dylika problem (i bilen) med lite K-sprit i tanken, men det är kanske inte att rekommendera i detta fallet. Mitt problem började efter vår senaste tankning på en sjömack och det är lätt att tro att sjömacken är en del av problemet. Det verkar ju inte vara så ovanligt med vatten i dessa tankar och då undrar jag hur de sköter om sina anläggningar, samtidigt som de tar väldigt bra betalt för produkten? Nåväl, nu har jag bokat tid på verkstad och förhoppningsvis blir jag av med problemet. Men ska man undvika att tanka på sjömack och i stället tanka från medhavd dunk blir livet besvärligare, då ju 150 l är en hel del dunkar... Det kunde vara intressant att veta hur ni övriga gör när det gäller bränslepåfyllning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för något år sedan trodde mig fått vatten i bränslet, blandade jag i E85, dvs några liter vanlig biletanol. Först hade jag kollat att min motor tål den europeiska E10 bensinen. Den innehåller 10% etanol till skillnad från vår 95-oktaniga bensin som har 5% inblandning.  5 liter etanol blandat med 100 liter 95-oktanig bensin ger då en bensin med ca 8% etanolinblandning. Detta gjorde jag för jag vet att etanolet absorberar vatten. Jag har gjort det senare också och gör det naturligstvis på egen risk. Och det gör du också om du gör detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K-sprit är etanol, problemet är att den finns där från början numer. Etanolen gör bensinen villigare att ta upp fukt och blandningen bensin, etanol och vatten är bara blandbar upp till en viss vattennivå. Överskrids denna vattennivå får man fasseparation och vattnet och etanolen fäller ut längst ner med ren bensin ovanpå. Det är just denna vatten/etanol-blandning som är så korrosiv..

Det behöver inte va så att du har vatten i soppan, det kan va år av skit som samlats på oxå, prylarna är ju trots allt 11 år gamla. Annars är nog den vanligaste orsaken till vatten i soppan läckande tanklock. Kolla O-ringen ofta..

Om du misstänker att du fått dålig nyligen soppa så börja med att byta det båtmonterade filtret, har du tur har det fångat all skit utan att det tagit sej vidare i systemet. Detta filter byter du lätt själv. Glöm inte fylla det nya filtret med bensin innan du skruvar dit det. Även det första förfiltret i motorn byter du oxå lätt själv. Sen blir det lite lurigare om du inte är så van vid att meka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går den sååå fint, efter att ha fått nya stift, en ny spridare samt en damper (packning?). Inte billigt, men dyrt :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul det löste sej :) Va var det för fel på spridaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det var för fel på spridaren (tyvärr), men trasig var vad verkstaden angav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem med min Yamaha F115 modell 2005:

Motorn varvade upp OK i friläge men under körning gick den bara upp till ca 3500 varv och 14 knop. Den gick också lite ojämnt och slocknade ofta när man lade i växel.

 

Efter att ha kollat amerikanske Yamaha-sidor, samt denna länk bedömde jag att orsaken antingen var VST (ångseparator) eller spridare eller båda. Jag skruvade därför isär halva motorn för att komma åt VST-burken enligt denna anvisning:

https://www.youtube.com/watch?v=gY2RFaahio4&list=PLLSG-j5XD_nAAznkQtt56j5PWjatgGTPC

Det tog ca 2 timmar att få loss den och lika mycket att skruva ihop igen. Helidiotisk placering av enhet som bör kollas med jämna mellanrum! Tag foton under isärtagningen så du sätter ihop exakt lika! Annars har jag foton.

Filtret var igensatt till cirka 30% och det var korrosion i filterinfästningen. Etanolens fel?

 

Att ta loss spridarna var mycket enklare - gick på 10 minuter. Jag kopplade upp och testade enligt denna sida:

https://www.youtube.com/watch?v=nEkIsNiDHZg

Jag drog ur filtren som satt hårt så två gick sönder. Hittade nya här:

https://www.overtake.se/webshop/branslesystem/spridare/o-ringar-spridarfilter/spridarfilter

Superbra service - skickade i brev samma dag framme dagen efter. Pris 140 kr för 4 filter o frakt. Sedan spolade jag med tryckluft och förgasarrengöring både framlänges och baklänges, samt körde spridarna i utraljudstvätt från ClasOhlson (499 kr).

 

Yamaha svarade inte på telefon och tog två dagar på att svara på email. Visade sig att de inte har filter utan vill kränga nya spridare för över 10000 kr!! Usel service och lurendrejeri!

 

De som rengör och testar spridare tar minst en tusenlapp och minst en vecka. Skippade därför detta. Annars ett bra alternativ!

 

Satte tillbaka spridarna och nu går motorn perfekt både på tomgång och max.

 

Min totala kostnad ca 200 kr + ultraljudstvätten.

 

Jag tänkte beställa nya spridare (Yamaha F115 fuel injector) från Kina på Ebay.de (Tyskland) eller ebay.com (USA). På mina original står det Bosch licensed vilket kan betyda att de är tillverkade i Kina och att det är exakt samma som finns för en hundralapp på ebay.

Där finns också original ”remanufactured” och testade för en tusenlapp. 

Tyvärr lär det ta lite tid att få hem, men jag tänkte beställa att ha som reserv.

Hälsningar

Christer

Yamaha F115, VST filter före rengöring, iP0201.jpg

Yamaha F115, VST iP0200.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min yamaha 115 -11 nu. Fick ta upp båten idag :( Tack som fan för infon! har bytt två bränsle filter idag och plockat isär bränslepumpen men ingen skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...