carl_lovis 0 Postad 27 Juli , 2013 Någon som vet om man provtrycka ett 100A drev när den är sjösatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 28 Juli , 2013 Eftersom oljan cirkulerar i knutbälgen kan man inte provtrycka drevet med något högre tryck, utan att blåsa upp bälgen. Man kan trycka med lite lägre tryck, genom att ta bort ventilationsmojen som sitter på primäraxelkåpan inne i båten, och sätta ett rör i hålet och koppla till provtryckaren. Sen kan man se om det blir olja på vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 28 Juli , 2013 Förstår ingenting! Oljan cirkulerar väl inte i bälgen? Vilken ventilationsmoj? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Juli , 2013 Oljan cirkulerar i bälgen på 100a. Den smörjer zeppajointen som sitter istället för knutors och ser ut som en ölburk med kors i nöden typ. Detta ändrades till 100b bl.a. för att minska skadorna vid vattenintrång. På 100a bör man därför byta bälgen typ vart annat år för att slippa problem. Det görs på ca30 min om man gör rätt och kan knepen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 28 Juli , 2013 Ok då fattar jag, har själv ett 100B och trodde det var likadant i 100A drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl_lovis 0 Postad 2 Augusti , 2013 Har nu provtryckt genom nippeln på kåpan och det visade sig vara läckage i axeln på växelföraren tråkigt nog. MEN jag tryckte i för mycket luft så när jag tog bort slangen så bubblade det upp en jäkla massa olja, sanering nästa och byte av bussning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser