Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
nonneponke

kommer inte upp något kylvatten :(

Rekommendera Poster

Tjena moss..

Börjar bli tokig på det här. Har rivit ner växelhuset nu för femte gången.. börjar bli trött på detta nu. Har testat att blåsa tryckluft bådenere vid pumpen och upp mot motorn..och det går runt luft ut i skvallerhålet och ut där bak på riggen. Men det kommer inte upp något vatten till pumpen. Har testat och doppa bara växelhuset i vattenbalja med skruvdragare.. med resultatet att det inte kommer upp en endaste droppe.

Det sitter ny impeller i. Men har inte bytt plattan och packning. Å det såg jag att det verkligen skulle behövas.. men kan det

Göra så att det inte kommer upp något vatten till pumpen..sitter det någonpackbox eller liknande också på aaxeln nere vid impellern??

Hoppas det inte blev för krångligt det här.

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en impellerpump roterar år rätt håll och vi förutsätter att ledningarna är öppna, så finns det bara två saker som stör pumpfunktionen. 

1. Kammen är utsliten eller pumphuset, om impellern sitter ocentrerad i stället för en kam.

2. Det är för stort gavelläckage. En impellerpump är väldigt känslig för gavelläckage. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem för länge sedan med en äldre motor, när jag bytte impeller så hade krysskilen lossnat vilket jag inte märkte och impellern snurrade inte med axeln, vet inte om detta kan vara värt att kolla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var ju pinsamt. :/ jag har tydligen råkat beställa fel impeller till suzukin.. jag har en 83a och beställde till en 84a..

Nu fungera det igen..och faktiskt bättre än förut. Kan varit pga att jag

Tryckte igenom lite tryckluft..för min skvallerstråle har inte sprutat på så bra som den gör just nu iallafall..

Tack så mycket för svaren ändå..

Med vänliga hälsningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det löste sig!

Trevlig sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...