lensch 0 Postad 27 Juli , 2013 Jag har en Mercruiser 4.3, 10 år gammal, som krånglat det senaste året. Felet visar sig på två sätt. 1. Motorn startar när jag kör startmotorn men dör direkt när jag släpper tändningsnyckeln. Instrumenten ger inget utslag när jag släppt nyckeln och den står i tändningsläge. Däremot fungerar instrumenten medan startmotorn går. Jag kan få igång motorn om jag varvar 5-10 sek medan startmotorn går. 2. Under gång kan motorn plötsligt stanna utan förvarning.och då är den svårstartad enl punkt 1. Vi har testat med ett nytt tändningslås utan effekt. Är det någon som kan tipsa om var felet är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juli , 2013 Jepp, du har en oljetryckskontakt som har börjat tacka för kaffet. Antingen så sitter det 2 st oljetryckskontakter eller en kombinerad dvs 2 el anslutningar. Den ena ger signal till oljetrycksmätare/lampa medans den andra styr bränslepumpen. detta är en säkerhetsfunktion för att pumpen inte ska gå om motorn stannar. När du kör på starten kopplas oljetryckskontakten förbi, men så fort du släpper nyckeln från startläge så går matningen till pumpen via kontakten. Det är därför motorn funkar när du kör på starten men dör när du släpper nyckeln om kontakten är på upphällningen, det är också därför den stannar utan förvarning ibland, ingen soppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lensch 0 Postad 27 Juli , 2013 Är det inte konstigt att alla instrumenten inte ger utslag trots att tändningen är påslagen? Kan det bero på oljetrycksgivaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simino 0 Postad 27 Juli , 2013 Det kan inte vara så att du har några fällningar i bensintanken? Har du provat att hälla i drivmedelsförstärkare (Triboron)? Vi hade ett liknande problem som avhjälptes på det sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 28 Juli , 2013 Det låter som du inte får någon tändplus till spolen. Sitter det ett effekt motstånd på spolen så mät där annars direkt på spolen när tandningen är på. Det brukar vara ett motstånd eller en kabel med motstånd i som gör att det blir ca 8v på spolen. När man kör startmotor sjunker spänningen kraftigt och solenoiden skickar spänning via separat kabel direkt till spolen därav tänder den så länge startmotorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser