Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Noboat

CDI-box? Orkeslös motor!

Rekommendera Poster

Mest bekymmer för stunden. Gäller en 40 hk tvåtaktare av -97 års modell. Magnum.

Startar ua. Jämn tomgång.

Vid belastning så känns den lite trött, får inte upp båten i plan på samma vis som i fjol.EXTREM bränsleförbrukning. Inga symptom vid gaspådrag utn belastning

Inget bränsleläckage synligt.

Konsulterat tre marinor med minst lite olika svar, bla inkluderande fel på CDI. Komptestat ikväll , ligger ganska jämnt runt 8. Stift bytat, filter samt impeller bytat i samband med service.

Tacksam för synpunkter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Den höga förbrukningan förklaras av att du aldrig kommer upp i plan.

- Att motorn varvar obelastatad säger nästan  inget om  motorns funktion belastad.

Det skulle kunna vara ett bränslefel försök säkerställa att så inte är fallet.

Om vi utgår från tandfel:

Jag tror detta är en 2-cyl maskin, men det verkar finnas flera typer av tändsystem på dessa.

T.ex. en med CDI-elekroniken sammanbyggd med tändspolarna.

Kolla här om du kan hitta din motor: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeSup.jsp?reqFor=42&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Nedan finns ett fellsökninsschema som antagligen gäller för din motor.

Mätningarna nedan är kvalitativa (högre/lägre än)och inte kvantitativa, så i stället för DVA som nämns kan du använda en vanlig multimeter och mäta AC. Anteckna gärna mätvärdena. Även om de är inte direkt jämförbara med DVA-värden. så går de att använda för att dra slutsatser om ev. fel.

Istället för induktiv varvräknare kan du använda en vanlig tändinställningslampa med trigger som omsluter tändkabeln. Kolla om lampan blinkar ojämnt när motorn inte vill varva.

Var försiktig. Spänningarna är 200 - 300  Volt och en kortis på fel ställe kan förstöra komponenter för flera tusen. Det du mäter kan se betydligt lägre ut, men håll tassarna borta.



WILL NOT ACCELERATE BEYOND 3000-4000 RPM:

1. Disconnect the Yellow wires from the stator to the rectifier and retest. If the engine now has good spark, replace the

rectifier.

2. Connect a DVA meter between the stator’s Blue wire and engine ground. Run the engine up to the RPM where the problem

is occurring. DVA voltage should increase with RPM. A sharp drop in DVA right before the problem occurs usually

indicates a bad stator. (Read from Blue to engine ground if the engine has a Red stator kit installed).

3. Connect a DVA meter between the stator’s Red wire and engine ground. The DVA voltage should show a smooth climb in

voltage and remain high through the RPM range. A reading lower than on the Blue wire reading indicates a bad stator.

4. Connect an inductive tachometer to each cylinder in turn and try to isolate the problem. A single cylinder dropping spark

will likely be a bad switch box or ignition coil. All cylinders not sparking properly usually indicates a bad stator.

5. Perform a high-speed shutdown and read the spark plugs. Check for water. A crack in the block can cause a miss at high

speed when the water pressure gets high, but a normal shutdown will mask the problem.

6. Check the triggering and charge coil flywheel magnets for cracked, broken and loose magnets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson: Tackar så långt.

Har inte utrustning riktigt för att söka elfel.

Hur bör jag söka ev bränslefel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...