Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Vicke

Sveta rostfritt eller tillverka i plast

Rekommendera Poster

Hej! Jag skall tillverka egen septiktank. Ställer därför ett par frågor här och hoppas någon har synpunkter och tipps (and30ers, har jag stavat rätt? ;-) ) Jag har en MIG svets och hade tänkt att svetsa det i rostfritt. 1) Plåten jag har tillgång till är 0.6mm tjockt. Räcker tjockleken? 2) Vad har man för gas när man svetsar rostfritt, är det vanlig Mison? Eller skall jag istället tillverka tanken i plast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte i plast!!. plast löses upp efter en tid, visserligen tar det en stund ca:10 år och då blir det en härlig sirapsliknande sörja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när du ska svetsa rostfritt använd argon det blir myket bättre än mison och låna en tig som han sa : du får ha bra styrka på migen om du ska kunna svetsa med den på rostfitt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte i en septitank väl?!?!??!!?. Hade det varit en soppatank så kan jag hålla med. Men iof så finns det ju soppatankar till utombordare. Det gäller ju bara att det är rätt plast!!! Min septitank är av plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löses upp??? Septiktankar till villor tillverkas i plast, inte löser de upp sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kommer det sig att MIG inte passar till ändamålet? Jag har varit på vanlig bilplåt och svetsat. Det gick utmärkt men det kanske är annorlunda med rostfritt? Har tyvärr ingen möjlighet att låna TIG, känner ingen som har det. Det där med syrafast eller ej... Hur kommer det sig att det är så himla kritiskt? Är det så att avföringen är frätande? I så fall, i vilken grad, dvs hur lång tid tar det att fräta igenom 1mm rostfritt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte löser plasten upp sig. det kanske skulle vara en fördel att göra en skrovintegrerad tank i glasfiber för att spara utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar nämligen på det... Hur blir det mer rörstumpar man plastar fast, håller de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hadde en plastad septi i min förra båt och det var inga problem den hadde nog suttit i minst tio år. Anslutningarna var typ botten genomföringar.. det var min far som byggt den // Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Vicke och ni andra! Behöver få en septitank gjord. Bor i Göteborg. Finns det någon här i stan som gör bra sådana jobb? Måtten på tanken är sådana att ingen på marknaden passar. Vora tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst nils

dels måste du ha tillgång till en bra mig och rostfri tråd till denna, då går det att svetsa, men utan en pulsande växelströmsmig så får du aldrig ett resultat som kan kallas mer än halvdant. Tips från en svetsare: låna en tig eller anlita nån som kan. Ang. plåttjocklek så är det inte så så lätt att få ett bra resultat med för tunn plåt då den slår sig av värmen om man inte bockar förstyvningsveck, satsa därför på 1,5 mm. lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christer

Hej! Jag rekomenderar inte att du ger dig på och svetsar i rostfritt. Det är inget för amatörer. Föresten det är inte många yrkessvetsare som klarar det heller. Men varför köper du inte en färdig tank? Det måste väl vara det enklaste och billigaste alt. Plasta kan du glömma, om du inte vill ha både skitlukt och ren skit i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Det du behöver för att svetsa syrafast plåt är tig svets,Argongas samt fyllnadsgas i tankenFormier 10 skvapskott som svetsas inuti tanken.Tro mej för jag arbetar på ett mejeri och svetsar mycket rostfritt. Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nyfiken på hur du tömmer en tank som ligger halvvägs under vattenytan, den bör ju rent teoretiskt vara halvfylld ständigt........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hört talas om pumpar? Sedan är det inget som säger att utloppet måste vara under vattenytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att utloppet ska vara under vattenytan, annars får man en brun lilla luktande rand på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tömmer väl tanken under gång på öppet vatten eller suger den i hamn. Då får du väl ingen skit på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har denna tråden dragit igån igen, tänkte bara säga att jag köpt ny septitank i rostfritt iår. Orkar inte med den lilla pottapottin längre.
Det enda sura är bara ledningarna som är så fruktansvärt dyra när man inte har septin direkt intill toan. Jag behöver nor tre och en halv eller fyra meter slang. Det går på över tusenlappen bara för att den ska vara av rätt kvalisort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0,6 mm är nog i klenaste laget.

Har själv 4 mm och kommer från ett kapat rör (stort rf.rör). Det var nämnligen så att när jag köpte båten, så såg tanken lite oroväckande (rostfri) ut i svetsarna, så det första jag gjorde, var att hyva ut den och fallhöjden var 3 meter ner till gräsmattan. När jag sedan skulle slänga den på skrothögen, så fick jag till min fasa se att det hade gått bitar ur den och att den var anfrätt innefrån. Anfrätningen var på en och samma nivå runt hela tanken och den förre ägaran hade förmodligen haft joxet kvar i tanken under en längre tid (år?). Med denna synen i färskt minne, så gick jag till en kompis som svetsade rostfritt och beställde en ny tank. Minst 1 milimeter sa jag och när vi gick där och tittade på plåtar, så såg jag dessa rör och frågade om det var jobbigt att skära av en lämplig längt av en sådan. Nix sa han och dagen efter så satt tanken på på platts.

Är inte skitnervös med denna tank 1.gif\.

Plast. njaeee med tanke på vad man har sett vad som kan hända med plaster.

En underbar sommar 5.gif\blir det på land om skiten spricker (läcker) för i båten kan man inte vara efter det.

Mitt råd, är att sattsa på en rostfri bytta av bra mtr.l.

Hoppas du får en fin sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...