Glensan 0 Postad 26 Juli , 2013 Hej! Jag har en Mercury 50 hk 2t 4cyl -75. Mitt problem är som följer. Motorn startar bra med chok och den ligger bra på tomgången. Gär mycket bra på fullgas. När jag sedan stänger av efter jag har kört tills motorn är varmkörd och väntar kanske 5-10 min, så är den riktigt svår att starta. Den enda som funkar är om jag pumpar på blåsan samtidigt som jag försiktigt ökar på med gaspådraget. Stiften är nybytade, membranet plus medföljande packningar är bytade i bränslepumpen. När jag försöker orientera mig hur det skulle vara att kanske ta ner förgasarna (2st) pumpar jag samtidigt på blåsan så märker jag att det kommer bensin ur ngt munstycke. Ska det verkligen vara så? Detta problem uppkom när jag hade tiltat motorn. Finns det ett överrinninigs mekanism på dessa förgasare? Det upplevs som om den inte får riktigt med bensin när jag försöker starta efter en varmkörning. Tacksam för hjälp angående detta. MVH Glenn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glensan 0 Postad 28 Juli , 2013 Någon som har kunskap och vilja angående mitt problem, vore ytterst tackam för denna hjälp!! MVH Glenn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 29 Juli , 2013 Hej då flödar förgasaren det är bara o lossa förgasarna o rengöra dom ta ur alla munstycken o blåsa med tryckluft.Då kommer det inte flöda mer mvh Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 29 Juli , 2013 kanske läcker luft med bränslet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glensan 0 Postad 29 Juli , 2013 Tack för svaret! Enligt mina vänner så ska det i tilltat motorposition rinna över i munstyckena, men du menar alltså att jag ska ner dessa och blåsa rent sen kommer problemt var ur världen? Kan det även vara lösningen till att den inte startar efter jag har kört motron en stund och sedan försöker få igång den? samma vänner påstår att det kan bli ånglås i f-g och att eventuellt att man ska byta blåsan samt slangar då trycket i blåsan blir sämre. Jag är lite förvirrad som sagt....:-) /Glenn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Juli , 2013 Hej, förgasare har ju flottörer som via en s.k. nålventil håller nivån konstant. Dessa fungerar inte ifall motorn lutar alltför mycket, och då kan det flöda över. Detta med ånglås tror jag mer hör ihop med inombordare i varma dåligt ventilerade motorutrymmen, dessutom krävs nog timtals av körning? Nå, du verkar ha för mager bensingas och antagligen låg flottörnivå eftersom extra tryckande på slangblåsan hjälper? Skulle nog försökt byta nålventiler om detta inte gjorts på länge, för de är rörliga förslitningsprylar som blir glappigt opålitliga efter många års tjänst. Förgasar-rengöring eller åtminstone förnyad inställning av de båda förgasarnas tomgångs-blandskruvar verkar också klokt, liksom ny fräsch bensin?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glensan 0 Postad 29 Juli , 2013 Ok, ska titta på detta. Om man ser till f-g så verkar det ganska enkelt att byta dessa nålventiler. Inställningen är jag lite mer osäker på. Finns det någon generell inställning man kan göra eller måste jag ha reda på denna motorns/förgasare specifika inställning? Bensingas. Jag blandar 2%. 2.5 dl på en 24liters tank. Är jag för snål med dessa %? /Glenn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juli , 2013 Inte med procenten i sig, men du räknar fel. 1 % på 24 liter = 2,4 dl 2 % på 24 liter = 2 x 2,4 dl = 0,5 l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juli , 2013 Är trots att pumpblåsandet hjälper fortfarande litet tveksam till ifall varmstart-problemet efter 5-10 minuter verkligen beror på utmagring, skulle först testat varmstart med en smula choke. Normalt sett naturligtvis galet för måttligt varm bensin avdunstar ju lättare och ger gärna fet blandning, åtminstone givet rätt bensinnivå i flottörhuset. Men om litet varm-choke i ditt fall skulle hjälpa så stärks väl magerteorin rejält på ett busenkelt om än oortodoxt sätt, kan jag fundera?[Och jo, brukar finnas en angiven grundinställning för varje motor bara så att den kan startas. Typ skruva ut 3/4 eller kanske 1,5 varv från bottenläget. Men går den att starta så är väl tågordningen för en förgasare istället ofta denna: 1. Skruva försiktigt in blandskruven helt, räkna och anteckna antalet varv noga så att läget kan återställas exakt ifall du inte blir nöjd! 2. Skruva ut igen och varmkör motorn. 3. Låt motorn gå på tomgång och skruva sakta in (magra ut) tills den börjar gå dåligt. 4. Skruva ut igen ett kvarts varv (eller liknande beroende på motor). I steg 3 kan motorvarvet helt enligt teoriboken öka sakta vid den långsamma utmagringen tills den plötsligt stannar, men ibland händer knappt nåt alls. Skulle själv (eventuellt) genomfört steg 1 och sen bara testat nån liten utskruvning från nuvarande lägen på måfå, som sagt enkelt att återställa ifall det inte hjälper. Denna utskruvning motsvarar väl f.ö. litegrann försiktig choke enligt ovan, men här kan även utmagring testas. (Även tagit ut blandskruvarna helt och kollat jämnheten hos dess spetssidor, de kan ha misshandlats genom att ha skruvats in i bottenläget hårt och då blir all inställning slumpmässig och svår. Bör i.s.f. bytas.) Finns för vetgiriga mycket läsvärda pdf:er på DENNA mc-trimsajt för att börja förstå grundförutsättningar plus extremkrav. Läses nog helst i små eftertänksamma text-doser. Klicka på förgasare, alltid kan man lära sig nåt litet? ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser