Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Bowman

Trimplan ryds 480 rsi ?

Rekommendera Poster

Min ryds 480 rsi -05 (äldre modellen med Max 30hk) tycker jag lätt går snett om man är flera i båten.

Jag har 40 hk på och med tilten som hjälp gör hon i bra fall 25kn.

Kan trimplan även hjälpa med farten, för när jag tiltar för mycket hoppar fören upp och ner massor. Trots att det finns mer att ge.

Men mest vill jag ha stabil och rak gång.

Vad säger proffsen? Värt att lägga 3-4kkr på trimplan från biltema?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan på en planande båt har i huvudsak två funktioner.

1. Förändra lutning i sidled. Då skall endast ett plan åt gången användas. 

2. Genom att fälla ned båda planen kan slingring i låg fast minskas. Om det nu skulle vara ett problem.

På en planade båt bromsar trimplanen så snart de används, så toppfarten minskar.

Anledningen till att båten pumpar är att den hamnar i själsvängning. Då förren lyfter förändras motorns trimvinkel relativt vattnet varvid den kraft som lyfter fören minskar. Fören faller därför nedåt varvid motorns trimvinkel relativt vattnet förändras så att den kraft som lyfter fören ökar och så håller det på. Trimma in motorn lite så att pumpningen upphör.

Som jag ser det finns det nästan inga fördelar med trimplan som du inte kan uppnå med bättre bränsleekonomi och toppfart genom att fördela om last i båten. När båten planat ut ordentligt lönar det sig oftast att ha mest last akter ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro inte du du får så mycke på topp farten!

Du får en stabilare gång-ingen hoppande för. Kanske du kan drar på mer om du har trimplan.

Båten blir mer okänslig för snedddlast.

Om det är värt pengarna så ja!! det blir en trevligare båt och en bättre åktur.

Har själv monterat trimplan på en flipper 535 ht, efter monteringen så blev båten så som jag ville ha den, ingen hoppade för och bonus att man kan lasta hur man vill nästan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack båda två för era svar.

Det låter intressant att sätta på detta. Just för den hoppande fören (pumpande?) då kanske den möjligheten till högre fart eliminerar sänkningen av farten pga själva trimplanen.

Jag brukar såklart trimma in motorn när fören hoppar nu, men jag hade hellre velat kunna ha såpass trimmat jag vill, för den går flera knop fortare när den börjat hoppa

Men att kunna räta upp båten när den är sned låter bra.

Har åkt en fiskeguidebåt en gång som trimmades in med trimplan. Riktigt trevliga köregenskaper på den båten, trots snedlastad osv.

En sista fråga, är det stökigt att installera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...