Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
vwsa

Motor krångel båten tappar orken

Rekommendera Poster

Jag har ett litet hemligt problem med min båtmotor. där jag bytt allt nytt block nya toppar nya lager packningar limpor.tändning.stift tändkablar m.m.

första turen så gjorde båten 23 knop på halvgas vilket är riktigt bra. men när jag drog på full gas så hände inget mer, däremot så började hon tappa orken tillslut så låg den på 12 knop och orkade inte alls aatt komma igång igen. det konstiga är att den gick bra ca 400 meter. allt verkar ok enl mätare värme,oljetryck m.m. mororn är en ford 460 omc båten är en bayliner 2955.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra på full gas med nyrenoverad motor är kanske inte det smartaste man kan göra, finns mkt som kan gå fel innan den är inkörd, ngt kan ha nypt pga överbelastning. Tyvärr har jag inget tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bero på flera faktorer, bränsle, luft, komp, tändning. Kolla så du inte har vänd tändningen (180 grader fel) Ta ett kompprov för att utesluta fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tändningen är vänd 180 grader, så lär inte motorn starta alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyckades själv för ett antall år sedan med detta konststycket att vända tändningen 180 grader fel i tron på att jag hadde nollat motorn, men som du/jag vet så roterar vevaxeln 2 gånger per rotation på kamaxeln, vilket faktiskt gör det möjligt att montera fördelaren 180 grader fel.

I min desperation började jag då testvrida fördelaren och lyckades till sluyt starta motorn, MEN den gick då på enbart 4-5 cylindrar vilket gjorde att den startade och gick ok på tomgång, men givetvis kraftlös på topp. Vet inte EXAKT grader på tändingen men 180 grader fel va mer en information till TS vad han borde kolla upp. 

Gör om gör rätt:)

EDIT: Hmm för varmt för att skriva rätt o rakt idag:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett kompression- prov kolla stiften samtidigt så dom har samma ljusbruna färg. Kolla bränsletrycket, vakuum slangar. Sedan kan man börja rota i alla givare. När du renoverade motorn justerade du ventilerna korrekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så lämnade jag in detta på en firma. och det visade sig vara rent skit. för omsom det verkar så har en kolv gått åt hel##te.. Så det blir garanti jobb för den....ja usch. känner mig bara lurad av den firman. Ska lämna in båten imorgon se vad dom säger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att höra! Hur märkte du att en kolv hade gett sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...