Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Abbe2

Hjälpa sjöräddningen?

Rekommendera Poster

Finns det något sätt som sjöräddningen kan be om hjälp på, mer än via radio? För idag är det många som inte har VHF, speciellt på mindre båtar. Och i en situation som den i Malmö häromdagen så känns det som om vattenskotrarna t.ex. hade kunnat göra stor nytta i eftersökningen. Men jag vet inte om det finns någon signalfigur som betyder hjälp gärna till, eller om enda sättet är att köra fram till SSRS och fråga?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/skotrar-storde-insats/

(Att vissa vattenskoterförare är idioter är en separat diskussion.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men rent allmänt är det svårt att veta om en sjöräddningsbåt är ute på skarpt uppdrag, eller bara ute och övar eller patrullerar. Sjölagen täcker bara fallet när en båt signalerar på hjälp, och det gör ju (förhoppningsvis) sällan sjöräddningen, utan det är de som hjälper istället. Frågan är då hur man kan veta om de vill ha hjälp eller inte, om man inte har en VHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha du, Ahmed vem du än är. Är du ett gammalt forumtroll i ny skepnad eller ett helt nytt? Möjligen kul för mindre begåvade att sabba seriösa trådar med rasistiska tramsinlägg, kan man inte bidra till sakfrågor gällande båtlivet så kan man kanske babbla strunt istället? Men min tro är att de som läser seriösa trådar faktiskt vill ha nya infallsvinklar som i dialog faktiskt kan utveckla kunnandet?

Är alltså inte jag som ursprungligt rapporterat, gör f.ö. sådant sparsamt och alltid med angivande av skälen i tråden. Men även jag rapporterar i efterhand och en gång till, detta med den korta motiveringen: Suck, snälla ta om möjligt bort detta trolls nya medlems-alias snarast möjligt!

no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas, kan hållla med dig om att man skall vara försiktig med hur man utrycker sig.

Men att alltid förneka sanningen (oftast i ett naivt gott syfte) blir oftast kontraproduktivt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sanningen är jag alltid intresserad av, kanske kan du utveckla hur rasistiska grundidèer (inte bara enstaka misstag om ordval) kan bidra?? Men öppna en ny tråd i off topic ( f.d dösnack) och lägg bara en länk här i denna seriösa forumdel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det är meningsfullt eftersom du uppenbarligen inte överhuvudtaget förstod vad jag skrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag låg med båten utanför Ribersborg när detta hände.

hörde på kanal 16 vad som hänt.

jag började omedelbart söka av området.

detta var innan Sjöräddningen kommit på plats.

under tiden jag sökte så ringde min telefon, det var en kille på Sjöräddningen som sett var jag befann mig. ( jag har AIS)

då fick jag närmare information om var jag skulle leta.

vattenskotrarna körde lite överallt runt om mig i full fart.

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det inte är något problem om man har VHF, speciellt kombinerat med AIS, vet jag. Men det är sällan man har det på mindre båtar, speciellt inte kajaker och vattenskotrar. Kanske SSRS skulle kunna signalera ''O'', MOB, med flagga när de letar efter någon i vattnet?

Eller möjligen V, men detta skulle kanske kunna misstolkas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte se någon praktisk lösning.

Hur skall info kunna gå ut? Sjöräddarna är fullt upptagna med att spana och har inte tid att muntligen sprida ut instruktioner. Eventuellt en flagga som uppmanar folk att ringa och få info, men många kommer att ringa av nyfikenhet, kommer rädningscentralen ha tid att svara? Propagera för passning av VHFen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan jag vara rasist mot mitt egna folk? Om en svensk kallar annan svensk för idiot är han då rasist?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är MG inte flashback.

Här snackar vi båtar inte strunt....wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra grej som inte kostar så mycket är en bärbar VHF. Kompletterad med en vanlig telefon fungerar den båda vägarna ifall effekten i den bärbara är för dålig. Dock ska man nog inte störa om räddarna redan är på plats. 

Fördelen med en bärbar VHF är att den som är nära kan vara på plats snabbt. Särskilt om en bärbar har kort räckvidd. Då kan man vara riktigt nyttig och börja innan räddarna är på plats.

Det kan vara viktiga minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant frågeställning.

På Mittuniversitetet har man forskat lite på hur blåljusenheter samverkar med allmänhet på skadeplatser på land. Den korta versionen av resultatet är att polis, räddningstjänst och sjukvård har väldigt olika syn på att få hjälp av allmänheten...

Till sjöss är det ju lite annorlunda organiserat. Det är ju till exempel inte helt självklart vad man menar med Sjöräddningen.

Alldeles oavsett så kan jag se ett antal praktiska problem vid en insats som den här verkar ha varit, eftersök. Det är inte helt enkelt med eftersök. SSRS övar en hel del och man samövar även med andra som ofta deltar i sök. Det kräver också en hel del kommunikation för att funka bra. En kommunikation som än så länge utförs nästan uteslutande på VHF. Om inte civilister har det, hur ska det kommuniceras när man väl kommit igång? Jag har svårt att tänka mig att Sjöräddningsledaren eller OSC har tid att ringa runt.... Undantaget är väl typ som han nämner paddlarna kan ni sticka in där och kolla, men numera har SSRS ju rätt många RescueRunners så behovet av utomstående vattenskotrar är nog inte så stort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att inte störa.... Man ska kanske inte borda enheter på plats, men känner man att man är i en situation där man kan göra nytta och har hört utlarmning eller liknande så kan man ju ropa upp Sweden Rescue och ställa sig till förfogande. Troligtvis får man väl ett tak men nej tack men då har man i alla fall gjort sin insättnig på karma-kontot. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställer mig tveksam till mob flaggor och liknade. Men en vhf-kurs och en bärbar vhf kostar inte mycket och något som både småbåtar och kanoter kan ha med. I en liten båt kan man ju ladda med cig-uttaget så där är ju inte ström något större problem. Slår gärna ett slag för vhf:n och dess förträfflighet. Så ni som inte har en, varför inte gå en kurs, dom är vare sig dyra, långa eller svåra och så skaffa en vhf, finns ju sådana som flyter, går att koppla mobilen till så kan den ligga vattenskyddad dessutom. Kul att lyssna på, bra att få info på, åker man i högtrafikerade områden har man lite koll på de stora båtarna, man kan hjälpa till både vid olyckor, om någon fått motorstopp och behöver omedelbar hjälp för att inte driva in i klippor m.m. Är man flera kompisar ute med båtar så blir det än roligare när man kan prata snabbt enkelt med kompisen (såklart inom ramarna för vad man får och på lämplig kanal). Inte att förglömma väderprognoser och navigationsvarningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...