merc200dalarna 0 Postad 26 Juli , 2013 Hängde på min 200 mercury och trodde roddbåten skulle tvingas i plan, men icke! Hänger proppen för lågt? Vinkeln är ju längst in by default.. Iofs är väl inte roddbåten gjord för varken plan eller så stor motor, men jag trodde i min enfald att en så lätt båt skulle tvingas av kraften. Åkte runt 23km/h (enligt telefon-gps) och jag såg att bogvågen var precis påväg att försvinna, men den nådde inte ända fram. Obs jag har övervarvsskydd, så motorn har mer att ge, men trodde det skulle räcka? Kan jag göra nått nybörjarfel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 26 Juli , 2013 Den båten ska ju plana med 15 hk, kanske t.o.m. 10 hk. Har du någon bild på din motorinstallation du kan lägga upp här, så ska vi nog kunna hjälpa dig. Den kan vara att du har fel trimvinkel eller fel längd på riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 26 Juli , 2013 Asså jag visste det, kort rigg är inte värt ett piss för en nybörjare när det finns kort, kort +, lång och lång+... Jag skulle tippa på att jag har en mellanrigg, vänta ska jag försöka lägga en bild på riggen. Dock så glömde jag ta en bild på båten när vi sjösatte, trots att jag tänkte tanken att ha en bild på aktern med motorn på. Motorn i sig är inget fel på, den satt på norra europas mest sletna styrpulpet när jag köpte den, nu ville jag prova den på roddbåten efter att ha stått en sommar. Ren chansning för jag tyckte crescent såg så fin ut i skrovet att den precis som du säger borde plana lätt. Trimvinkel vet jag ej vad det skulle vara på en fast rigg, men jag lär mig snart =) Och ,ja, jag vet om motorbegränsningen på crescent: 10hk/15hk/7,5kw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 26 Juli , 2013 Skit i motorstorleken. Jag har 50 hk på en Crescent 462 som är godkänd för 30 hk Ja jag menade givetvis en bild med motorn på båten. Hur som helst så är kort rigg 15 och lång rigg 20. Sen finns det extra lång rigg på 25. Din ser ut att vara 15, alltså kort rigg. Trimvinkeln får man prova sig fram. Man börjar i regel sätta den parallell med akterspegeln. Båten borde göra ca 22 knop med 20 hk, så något är ju galet. Går motorn på bägge cylindrarna? Hur gammal är båten? Är skrovet intakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 26 Juli , 2013 Jag läste lite hos nån mercuryexpert om koderna på rigg, och fann 4 storlekar, men jag har fel! Motorn gjorde ca:30km/h på gamla båten (ca:4,5 meter hemmagjord plastpulpet, tung som tusan, skrotad nu men åtminstone halvplanande) Nu har du satt griller i skallen på mig, jag vill oxå minnas att den lät annorlunda på höga varv på andra båten, men jag trodde det var för att det gick lättare i plan för den. Den går säkert på en cylinder, kan jag plocka tändhatten på en i taget och prova om båda går singel? Bytte stift i våras (NGK lågprofil) och hade gnista på båda......? Eller hur gör jag för att utesluta? Borde den inte vibrera väldigt på en cylinder? Jag som var så jäkla nöjd att den gick igång ens, sen inte bara startade den, den var lättstartad och gick så jämnt... har inte behövt mer än 2 drag i sommar, första med choke sedan startar den utan. Båten är en orörd 405/410 från tidigt 90-tal skulle jag gissa, långt fräschare än jämförbara. Skrov utan anmärkning. Det slutar nog med att den går till botten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Juli , 2013 Hej igen, Du bör hålla dig till att skriva i forumet så alla kan ta del av diskussionen. Därför svarar jag här istället. Det låter som du redan har kollat gnistan på bägge cylindrar. Då återstår det bara att göra ett komptest på bägge cylindrar! Om kompressionen är dålig, blir motoreffekten också dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 27 Juli , 2013 Jag ska kolla om jag hittar en testare, eller om jag måste ha en från biltema, låter ju överkurs för bara en motor! Läste mig fram till nått om crankcase vevhus, är det där det läcker i så fall? Så att bara plocka en tändhatt säger inget? Även om jag plockar en tändhatt medan den går? För om jag har gnista men att motorn startar på bara en cylinder men inte den andra. Tänkte göra såhär: varmkör som den står nu på tomgång (efter det är den ju löjligt lättstartad), stoppar och plockar en tändhatt och provar, nästa tändhatt.. Beroende på resultat så kan jag ju testa att switcha tändhatt?? Eller går det inte att vända dem p.g.a. nån tändningsordning? Äh det måste gå... Eller tycker ni att jag ska skippa testet ovan om jag har gnista? Grannen mekar ju med amerikanska motorer så kanske nån komp-testare finns att låna där. f-n-a va tråkigt det är när man inte har lite större egen kunskap, återkommer när jag kan ge er ett kompressionsvärde! Men stoppskruven på förgasaren som föhindrar att jag gasar/vrider mer då? Är det ofarligt att öppna den lite mer, den som går in mot blocket (vevhuset?) och stoppar mer vridning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 27 Juli , 2013 Du kan inte skifta tändkablarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 27 Juli , 2013 då gör jag inte det, tack för inrådan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 27 Juli , 2013 bild på trottelstoppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 27 Juli , 2013 bild på riggen monterad, bedöm ni! Mitt i röran så skulle jag göra lite tester: då drog jag av startsnöret, jag funkar inte i hettan. Har bild på båda stiften, obetydlig skillnad, övre svagt blöt. Känner ni igen känslan när man drar av ett startsnöre =) Större bild: http://tinypic.com/r/14b5idi/5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 27 Juli , 2013 Riggen ser ok ut i längd. Jag hade dock lagt en träribba mellan motor o båt uppepå toppen av akterspegeln så motorn hamna ngn cm högre upp ändå, för att se vad det sa. Ja, absolut att den där skall upp i 18-20 knop så det tåras i ögonen, annars är ngt fel. Har du vatten innuti durken? Kollat det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 27 Juli , 2013 Haha, nej det har jag inte kollat, viktmässigt kan det göra en normalperson 50-80kilo/liter. Det blev ingen vattenpöl nu när båten var upp på bilderna.Jag lyfte båten på bilden för den låg inte på mittrullen på vagnen, jag lyfte motor och båt, antingen har jag rost i kallingarna eller så är båten tät. Skönt att riggen verkar OK, jag reagerade inte på att den var extremt lång, men något! Kavitationsplattan (?) i underkant skrov typ.... och där ska den väl vara för att skära genom vattnet och inte genom vattnet bakom akter.. Det är motorn och vevhuspackning, om jag får tro amerikanska forum, ingen kompression ingen explosion. Byter dragrem imorrn så ska jag kolla gnista, det stod nån varning om kraftiga volturladdningar på dessa motorer, är det så? Och ingen kompressionsmätare vill jag skaffa för en enda motor, ska ut i veckan och låna. Nytt snöre är på, det drar svänghjulet medsols sett från där du står och drar, asså jag är så låg på självförtroende kring motorer att jag blev osäker där med. Fann iofs sprängskiss till mer 9.8 som var ritad för medsols.. I alla fall så blixtrar det som f-Na nu när jag drog i skymningen, kompression nästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 27 Juli , 2013 Kompressionsprov... Det känner man ju när man drar i den rätt bra. Är det inget tjuff-tjuff så är den nog kass ja. I år åker jag i en obetydligt mindre eka med en Penta 6 hästars o den flåsar på i ngn slags planing i 13 knop. Absolut att din borde spöa min racer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 27 Juli , 2013 Ja, fast din motor är kanske 100%, min är inte det trots att den är sjukt lättstartad och inte skakar nämnvärt på höga varv. Ibland vore det passande att vara duktig på motorer, jag körde en moped som gick från köp till sälj =) Kanske det finns nån lösning i kompressionstestare, vem vet. Hur är det med en seriös tändinställning? finns det nått att vinna där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 28 Juli , 2013 Ja, om du tänker renovera eller byta motorn om den visar sej ha dålig komp. så är det ju det. Riggvinkeln, har du provat att ha den i alla möjliga lägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 28 Juli , 2013 Nej, jag var lika enfaldig där, riggvinkel längst in reser aktern och trycker ned fören. Så säger teorin och i.o.m. att jag vill få ned fören så trodde jag inte jag kunde justera mer! Men lite som du är inne på så kan jag ju alltid prova några steg ut! Ska försöka publicera video/ljud så nån snäll själ kan lyssna på tomgångsgasen om de kan bedöma en eller 2 cylindrar? Jag får redigera in en youtubelänk, och håll tebax kommentarer om att jag verkar vara nästa Woody Allen, ett finger dyker upp när jag ska dra i snöret!!!!! Visar trottelarmens gångväg, jag tycker den har för kort gångväg tack vare stoppen...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 28 Juli , 2013 Lite för mkt olja möjligen. Saknar fullgas körning på klippet. Edit: Absolut att den går på bägge cylindrarna. Testa att lyfta av en tändhatt så att den bara kan gå på den ena så förstår du vad jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merc200dalarna 0 Postad 28 Juli , 2013 Oljan har ju förklaring på youtube-beskrivningen! hade ingen annan än 4% och för fet blandning skadar inte. Vågar knappt nämna att det där va fullgas på tomgång, men jag har läst nånstans att det finns en begränsning för tomgångsgas, lägger jag i en växel så varvar den mer! Provade på båten och började justera ut riggvinkeln, vips, planar. I och för sig fick jag trycka på rätt rejält innan den satt sig ned, men 2 vuxna i båten och 36km/h på nokiatelefonen. Och jag är mer än nöjd. Skulle tippa på att den behöver ca:22-25km/h innan den sättter sig ned. Vid fullfart är det fortfarande ganska låga varv, vilket jag tycker är perfekt, jag fiskar med båten. Så den ska bara gå fort mellan spotsen. Hade jag get faen i att titta i instruktionsboken hade detta aldrig hänt. Jag fastnade i att propellern skulle få fören att sträva nedåt, jag skulle tänkt framåt eller i våg. Nu när riggen pekar bak från båten så reser den båten i teorin, men i praktiken nått helt annat med last o.s.v. Till hösten ska jag skaffa en seriös pulpet på 4,50m igen, och en 9,9/15 till den här båten Tack ska ni ha - nu får ni hjälpa mig på mek/motor-forumet med att få lite mer motstånd i rorkulten så jag inte vickar i sjön. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser