Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Silvers

Ford 351 går varm?? "HJÄLP"

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu behöver jag verkligen er hjälp!

 

Båt: bayliner 2152

Motor: Ford 351

Kylning: sötvatten kyld slutet system

 

Problem: min motor kyler precis som den ska på låga varv men direkt jag belastar motorn så stiger tempen sakta men säkert. Kylningen fungerar som den ska upp till 2000-2500 varv, men belastar jag motorn upp till ca 3000 varv stiger tempen bara mer och mer. Slår jag då av gasen och stannar till så sjunker tempen inom någon minut bara.

 

Jag har bytt impeller,kyllimpor,knän. Även rengjort värmeväxlaren, spola alla slangar. Haft lös slangar och kollat flödet ser ok ut samt kollat att oljan är ren och fräsch och det är den. Har även provat plocka termostat men samma fel ändå.

 

Så snälla!! Vad kan det vara för fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du verkar ju ha gjort allt, men du sätter väl inte klämmorna på avgasslangarna så dom klämmer åt där vattnet kommer ut ur krökens mantling. :) Och har du när du bytte impellern tittat hur nåcken som trycker samman vingarna ser ut så inte den är sliten och full med spår? Detta kan göra att det pumpar dåligt. Jag tog och filade till en sådan en gång sedan funka det utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kolla igenom impeeler och impellerhus. Det är en bra idé.

Skulle inte det hjälpa så är det inte helt omöjligt att det har fastnat skräp någonstans (kanske en bit impeller tex) Kolla alla slangar, rör där vattnet går in i motor osv. Det är inte ovanligt att bitar lossnar om man inte byter impeller ofta nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är garanterat cirkulationspumpen, sitter i framkant på motorn med en tjock slang på från värmeväxlare. Exakt samma symptom som jag hade för några år sedan, havsvattnet pumpas igenom växlare och avgassystem men motorblocket/glykolsidan får ingen cirkulation via termostaten till värmeväxlaren.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tusen tack för era svar

 

Jag beställer en ny cirkulationspump idag, jag återkommer med resultatet.

 

Impellerhus mm såg bara bra ut samt att tidigare impeller va hel.

 

För att tillägga är det eftermonterat ett SX-drev, vet inte om det har någon roll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så tråkigt att motorn är sprucken oxå då kab detta uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...