Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
nonneponke

problem med kylning. suzuki dt60 84

Rekommendera Poster

Hejsan. Ny här på forumet.

 

Tänkte kolla om jag skulle kunna få lite hjälp av någon.

Jag var ute häromdagen och åkte lite på sjön.. kylningen fungerade ok. Inte direkt någon jättestråle genom skvallerhålet, plus att man ibland ficklov att sätta fingret emot skvallerhålet för att bygga tryck. :(

 

När jag var på väg in till båtplatsen igen slutade skvallerstrålen att fungera och jag tänkte direkt.. dags för impellerbyte. Ok, nu är det gjort. Men nu kommer det inget vatten vare sig från skvallerstrålen eller genom avgashålet där bakom. Det gjorde det innan jag tog upp båten.

 

Vad kan ha hänt? Sedan måste jag veta. Sitter det någon termostat på min suzuki dt60 från 1984 ? Skall vattnet komma direkt när man startar maskinen eller styr termostat detta? För jag har bara testat den i en stor balja. Stor nog så att hela undre delen blir vattendränkt. Men motorn blir varm å det kommer inte äns en droppe :(

 

Det blev en lång berättelse. Hoppas ni har förståelse. Man känner ju sig lite sorgsen att man inte kan komma ut på sjön..

 

Väldigt tacksam för svar.

 

Med vänliga hälsningar

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I 95 % av fallen beror svag eller ingen skvallerstråle på skit i munstycket. Fixas oftast med en bit ståltråd, helst medan motorn går så att det finns vattentryck bakom stoppet. Med tanke på att det funkade då du täppte hålet en stund så är det nästan säkert ursprungsproblemet. I ett normalt fungerande kylsystem går  det inte att bygga tryck som du beskriver. 

Att det inte kommer vatten genom avgashålet längre kan dock tyda på att kylningen inte funkar längre. 

Strålen kan antingen vara kopplas så att den kommer direkt då motorn startas eller först efter det att termostaten öppnat. Vad som gäller för just din motor vet jag inte.

Hur såg den gamla impellern och pumphuset ut? Går motorn varm? Om du misstänker detta så riv och kolla att impeller, axelkil, packningar och tryckröret upp genom riggen hamnat rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej... tack för svar :)

 

Jo, impellern såg faktiskt ganska fin ut.. den var inte skadad något.. men den var lite svullen om bladen. även koppen och plattan såg fräsht ut. Kilen dubbelkollade jag så den satt som

Den skulle. Det jag inte gjort är att kolla med lufttryck om det är fritt

I gångarna. Tänkte göra det idag. Bytte impellern förra året.

 

Men om vattenröret inte kommit rätt.. går det då verkligen att få ihop huset med riggen?? Testade att blåsa med tryckluft nere vid pumpen..och det verkade som om att det blåste på rätt bra. Var någonstans brukar termostaten sitta på dessa motorer??

 

Mvh daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget specifikt om just din motor, kan bara uttala mig generellt.

Termostaten brukar sitta på topplockets övre del, det gör den säkert på din motor oxå. 

Jag det kan gå att få ihop växelhus och rigg fel beroende på hur bra konstruktionen är.

Var försiktig med tryckluften så att du inte trycker sönder något. Det kan också komma in vatten i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.. det blir nog till att skruva isär å kolla så röret har gått i Vattenkanalen ordentligt.. du säger att jag ska vara försiktig medTryckluften.. kan det bli så när man trycker igenom med luft att någon packning kan gå åt helsike kanske.. att man kan trycka in vatten i motorn på det viset?? Om det nu är så att vattenröret skulle sitta galet till.. blir det tjuvluft där då som gör att vattnet inte orkar upp å rinner tillbaks ner igen då istället för att fortsätta upp till motorn?? Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft nere riggen igen.. kollat med tryckluft..luften går runt ialla kanalerna finfint.. kommer ut bra med luft från skvallerhålet och

Även från bakänden på riggen. Så nu ska jag testa att doppa ner riggen i en djupare balja så hela huset får rikligt med vatten. så får vi se

Vad som händer. Annars får man nog börja misstänka termostaten eller köpa nya tätningar till vattenröret..dom såg ju inte jättefräcka ut.

 

Mvh daniel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...