Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
carl_lovis

Läckande 100A drev

Rekommendera Poster

Har ett 100A drev på min Cascade. Renoverat drev med nya packningar m.m.

Fyllde i 2 liter som det ska vara i drevet. Efter sjösättningen så har all olja läckt ut, har sett en tunn oljefilm på vattenytan men har inte kunnat lokalisera vart oljan läcker ut någonstans.

Antar att det endast läcker under drift.

Det är inget vatten i drevet.

Bälgen är hel.

Någon som har något bra tips på var det kan läcka?

 

Finns det någon som har en 14tums propeller till salu med lite större stigning?

 

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Bytte Du tätningar i avtapp/påfyllningpluggen och nivåpluggen? Annars kan det trycka ut olja där när drevet arbetar och oljan blir varm och expanderar. Vatten kan då också ta sig in vilket Du än så länge har sluppit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningar bytta på avtappa och påfyllning. Nivåpluggen? Är det den som sitter i toppen på växelhuset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja, den nedre pluggen är ju både avtappning och påfyllning. Den övre är ju oljestickan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jo man kan men det tar en evighet, man trycker normalt upp olja genom nedre dräneringspluggen, tar bara någon minut mot många timmar genom övre pluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det finns en avluftningsskruv på 100-drevet som sitter under infästningen av styrstaget i det övre drevhuset. Skruvar man ur den bör det inte ta så lång tid att fylla olja genom hålet för mätstickan. På sprängskissen via länken ska det vara nr 4 (skruv) och nr 5 (packning). http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12900.aspx

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta lite bilder i helgen och visa vilken plugg/skruv jag menar. Återkommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade läckan om det nu bara är den. Läckage i axeln för växelföraren.

Har bytt bussning men kanske blev det något fel. Hoppas på det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. På 100A-drev kan du fylla olja genom knutbälgen. Går snabbast.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...