Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
sidde

Express med genua istället för fock?

Rekommendera Poster

Hej. Jag är i färd med att köpa mig en Albin Express för att använda både för crusing och kanske lite tävling lokalt.

Men till båten jag planerar att köpa följer ingen fock med utan istället genua. När jag läser om tävlingsreglerna så verkar man bara få tävla med fock.

Seglen som kommer med är ganska nya så det vore tråkigt att inte kunna använda dem.

1. Finns det någon speciell anledning till att man bara får använda fock?

2. Och om jag skulle vilja tävla antar jag att jag behöver köpa en fock, behöver jag köpa ett matchande storsegel då från samma segelmakare eller går det bra att blanda?

MVH Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan förtydliga att det är klassreglerna jag läste som kräver fock.

Så fråga 3: Kan jag då anta att lokala tävlingar där man tävlar på lys/srs så är det OK med genua?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du kappsegla med annan segelföring än vad som står i klassreglerna måste du ansöka om mätbrev, vilket i sig inte är något problem - men medför en viss kostnad.

Du har då ingen Express, utan en Expressliknande båt (om man ska hårddra det), och får därmed inte segla entyp - men ska du segla SRS är detta inget problem. Har du möjlighet att få båten invägd och samtidigt få in den korrekta vikten (inte klassvikten) i båten kan detta vara en fördel då de flesta 70-talsbåtar är tyngre än de var tänkta, och man får sänkt SRS om båten är lite tung.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det Peter sa... Och några tillägg: En fördel med klasser som kappseglas aktivt i entyp är att det brukar finnas gott om ok segel på begagnatmarknaden eftersom dom som satsar byter segel ofta.

Det är heller inget problem att ha fock och stor från olika segelmakare, inte om du inte har något väldigt udda segel eller har ambitioner att vinna i entyp i alla fall.

Så mitt förslag är att du köper en begagnad fock, du kommer ändå behöva en de dagar det blåser för mycket för genuan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tydliga svar.

Då vet jag vad jag har att göra:

Bekanta mig med båten och kanske ställa upp i ett lokalt race, tex Härnön runt om det körs på SRS och sedan när tiden är mogen så letar jag rätt på en fock för att kunna ställa upp i tex Ulvöregattan eller segla i lite hårdare väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... du måste ansöka om SRS-mätbrev för att få kappsegla med båten med genua. Gäller alltså förmodligen även på Härnön Runt. Däremot kan man i lokala klubbseglingar ha generösare regler; t ex vår klubb kör med generella fockavdrag/tillägg likt gamla LYS-systemet på våra kvällseglingar, men det är i´nte en sanktionerad tävling så vi kan ha vilka regler vi själva vill.

Mer info finns här, http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRSmatbrev/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, då vet jag vad jag måste göra. Får kolla upp de lokala reglerna till nästa säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla blocket. Ligger 2 st fockar till salu i skrivande stund. Inte mina, vet inget om dem. Bara ett tips.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg annonsen i förmiddags, dock då affären med expressen ännu inte är helt klar är jag inte sugen på att köpa segel ännu. Avvaktar tills jag har båten fysiskt innan jag börjar köpa grejer till den.

Var är bästa stället att hitta begagnade segel till expresser förutom blocket? Tex var säljer de som tävlar sina begagnade segel vanligtvis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha, den kunskapen besitter jag redan. Men jag tänkte nu mera på lite inside info var man vanligtvis letar. Det finns ju ändå lite olika båtsiter i sverige och jag tänkte att det kanske var på något speciellt ställe som används mer än andra.

Jag är helt ny till kölbåtsvärlden så jag har inte riktigt koll på marknaden.

Har sett att det finns lite arkiverade annonser på expressseglare.nu men det kanske finns andra mer använda annonssiter för expressegel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...