forgus31 139 Postad 25 Juli , 2013 Nu har frugan och jag vimsat runt i Vänern i veckorna tre och har haft sol och mestadels lätta vindar. Det är lätt att bli lyrisk när vädret varit så gott men bidragande har även seglngsområdet varit. Hamnar som aldrig är överfulla. Trevligt folk som aldrig är stressade. Hamnpriser som vanligt folk har råd med. Från femti kronor till 120. Framförallt. Sjön är inte värre än Nordsjön! Dock seglar man mest utomskärs. Där ligger skillnaden mot skärgårdssegling på västkusten eller Stockholms skärgård, man seglar ju i öppna sjön och på sina håll blåser det från obruten horisont. Det ger rätt tuff sjö. Tror det blir fler somrar i sjön. Hur har ni haftet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 Juli , 2013 Svinbra. Har en nyinförskaffad X-102. Köpte i höstas och renoverat fram till mitten av juni. Kort seglingssemester, korta turer för att testa allt, spinnakerseglingar osv. Grymt kul. Underbar att kryssa med, jämfört med vår gamla Accent 26. Senast 7,5 knop med spinnaker i lätta vindar, 4-5 m/s. Härligt. Det enda som stör mig nu är en icke-fungerande Nexus logg (har egen tråd om detta). //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 25 Juli , 2013 Har haft det väldigt bra i sommar, hittills. Semestern börjar på söndag kväll och då bär det av till Ekenäs, för att sedan fortsätta mot Danmark. Kul att du gillat Vänern. Visst är det härligt att kunna bada utan att behöva duscha bort saltet efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Juli , 2013 Fyra veckors semester kom och gick allt för fort. Men vi hann se mycket: från Uppsala längs st Annas och Gryts skärgårdar - via Ölands västkust till Kristianopel i Blekinge och sedan ett skutt till Gotlands östkust - via Fårösund till stockholms skärgård som raskt seglades förbi till Arholma. Fint väder, inte en enda dag med helregn och inte en enda segling i regn. Lite kyliga vindar för det mesta men varmt i sol och lä. Som mest 20 grader i havet (Gotland). Inte någon algblommning på hela semestern. På slutet kuling i dagarna tre vilket var lite onödigt. Arbetat i en vecka snart och ser fram mot helgens seglingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 25 Juli , 2013 Hej! Har en produktiv semester för att kunna sjösätta inom kort! Segling tar vi igen nästa år då det blir en tur till Legoland och vidare söderut i Östersjön. Det drömmer jag om när jag svettas under tältet! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 25 Juli , 2013 Jag seglar i Vänern resten av säsongen, så därför brukar jag hamna på västkusten på semestern istället. Ligger nu i Varberg men skall i morgon segla över till Jylland (blir nog mycket motor enl prognosen) men vilken sommar hittills. Kul att du tycker våran insjö. Jag har seglat över 30 år på den, och den kan fortfarande överraska mig med besvärlig sjö. Fortsatt trevlig semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 Juli , 2013 Knappt tre veckor hittills och än så länge inget regn undantaget några mycket lätta droppar igår. Första dryga veckan Stockholm - Lübeck, därefter har vi gått på tyska kanaler och tar Berlin nu i helgen. Sen bär det hemåt i två veckor, om vi inte hittar något bra ställe här att vinterförvara på. En nackdel(?) med det tyska vädret är att det kan vara gräsligt varmt i inlandet där vi befinner oss, en bit över 30 grader och ingen vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WinWin 2 Postad 26 Juli , 2013 I St.Annas skärgård har det varit magiskt hitintills. Vi bor på Bråvikens norra strand och har tyvärr bara varit ute två helger under semestern då vi byter fönster på hela huset och har haft hantverkare springandes kors och tvärs. Inatt kom första regnet med åska på hela sommaren, bortsett från nåt miniatyr-stänk... Typiskt, för idag ska jag in till stan och hämta fönsterplåtarna hos plåtslagaren. Ambitionen är att få allt på plats denna helg och kasta loss på måndag för att spendera resterande tre veckor på sjön, återstår att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Juli , 2013 Idag började semestern och vi hittade en kobbe där vi ligger helt själva. Kan inte bli bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Augusti , 2013 Semestern fortgår och solen har lyst i helgen. Algblommningen har nu tagit sig längre in i skärgården så man får åka långt in om man vill slippa skiten. Igår hade vi en trevlig båtgranne nere i Nynäs och efter ett besök ombord såg vi den lite overkligt lägga ut från viken på endast eldrift. Film kommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Augusti , 2013 Kul att du gillar vår lilla pöl Forgus, vilken del var/är du i? Har ju varit en kanonsommar här, med varma dagar, riktigt sköna badtemperaturer och mestadels lagom kraftiga vindar även om jag tycker det känns som det varit ovanligt mycket nordliga vindar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 Augusti , 2013 Semester? Det är bara för dom rika. Blir väl kanske två veckor nere i Öresund med min lilla trailerbara Albin 57:a om jag har tur.:-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Augusti , 2013 Ja vi fick ta del av den fina perioden. Några dagar med hård vind bl.a en dag från Dalbergså till Spiken. Skakade om tanken så gamla avlagringar blev dieselpropp med närapå motorstopp. Lurö Stenstaka. Skoghall. Otterbäcken. Lindökroken Brommö. Årnäs. Hönssäter hamn. Spiken. Många fina ställen och lite båt. Synd att det tar sån tid med kanalen. Inte så lattjo. Men jag gillar priserna i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Augusti , 2013 Här är klippet på hybriden. Ankarspelet väsnas i början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muerto 4 Postad 5 Augusti , 2013 På väg söderut i Sthlms skärgård. Ligger just nu vid Arholma efter skuttet förbi Väddö (utsidan såklart). Vinden har pendlat från nordväst till sydost. Misär. Häftigt dock att segla bidevind parallellt med en annan båt men för olika halsar i dryga 6 knop. Ska tydligen blåsa sydligt imorgon igen. Misär sa bull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Augusti , 2013 Ja, då täckte du ju en skaplig del av sjön iaf. Synd jag inte visste ni var på Hammarö/Skoghall, hade varit kul att ses över en öl/kaffe. Ligger ju med min båt dryga 100m från Lillängshamnen så den såg du säkert på utvägen (om ni inte valde SBS-hamnen -Sörviken- fösståss:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Augusti , 2013 Jo det var Lillängshamnen om jag inte minns fel. Nära nybyggda lägenheter och inte långt från centrum. Vi tog bussen till Karlstad. Fin hamn. Ja det hade varit kul att ses. Visste inte att det var i Skoghall du båterar. Kanske nästa år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2013 I år var första året på länge som jag var på nån längre färd både tid och distansmässigt. En månad i huvudsak Vänern - ändå är jag inte speciellt rik på pengar, men väl på upplevelser - och så barnbarnen förståss. En av de första upplevelserna jag fick blev en större förståelse för att många vill ha snabba motorbåtar. Motorgång de ca 90 distansminuterna från Kungshamn till Vänersborg. Så fruktansvärt långtråkigt att sitta och köra timme efter timme i 5-6 knop. Dessvärre skulle det bli betydligt mycket mer av den varan - motorgång. Höjdpunkten seglingsmässigt var sträckan Vänersborg - Åmål då jag hade två dygn av slör och läns. Andra dygnet använde jag alla segel jag hade med ombord i olika kombinationer. Seglade sista biten mot Åmål genom Tössebäcks skärgård - trevligt. Frugan fick åka hem från Vänersborg för några dar. Bor man på en turistort som vi, så är en av nackdelarna att många av våra gamla kompisar - i förskingringen -kommer hem under sommaren, när vi av olika anledningar vill åka därifrån. Att jag seglade till Åmål beror på att kommunikationerna dit hemifrån idag är i det närmaste perfekta. Prognosen den dan vi skulle gå från Åmål till syd Värmlandsnäs var nordlig vind. Verkligheten blev sydost - dvs stick i stäv - det lilla det nu blåste. Natthamn på Aspholmen Nästa dag var det nord ost - ytterligare en vindfattig dag stick i stäv. Motorgång till Arnö och senare in till Karlstads innre gästhamn. Oavsett åt vilket håll vi gick så fick vi vinden stick i stäv eller dikt bidevind. Det blev mest motorgång till frugans stora glädje. När jag började prata på Vänern i fjol höst började min fru tala på Arvika. Jag var ganska kallsinnig. Jag hade ju helt klart för mig var Arvika ligger - vi har varit där med en skuta i början av 1970-talet. I Åmål fick vi en båt på utsidan - de var på väg till Arvika. Sen var det klippt. Efter att har rundat Värmlandsnäs efter Karlstadsbesöket sattes kursen mot Säffle och vi gick via Millesviks skärgård på Värmlandsnäs västsida. En tätprickat och mot Dalbosjön ganska öppen skärgård. Det blåste västlig vind 10 - 14 m/sek. Här skulle jag inte vilja gå om det var dåligt väder. När vi kom ur skärgården i norr och satte kurs västerut ökade vinden en del och med den sjögången. Som offtast i insjöar krabb. Det blev ju bättre ju längre västerut vi kom och det var rätt skönt när vi rundat sista pricken och kunde sätta kurs norrut mot Säffle. Fyllde diesel och slussade upp och passerade de tre broarna som måste öppnas. Nästa dag - i Nysäter - var slussperonalen lite röriga när jag beställde broöppning för den sista bron. Järvägsbron i Säffle gick inte att öppna. Klässbol, med sitt linneväveri och resturang i Kvarnen blev natthamn. Gästbrygga utan några som helst faciliteter. Frivillig hamnavgift. Mycket trevligt ställe. Gick till den absolut innersta småbåtshamnen i Glassfjorden - Sulvik. Gick via Jössefors till Arvika. Småbptshamn med gästbrygga med alla faciliteter. El och vatten på bryggan, toalett och dusch, sopcontainer och även nattvakt med hund. En stor - säkert 40 cm lång och huvudet var nästan lika högt över marken. Ta upp hamnavgift var det dock ingen som orkade. Barn och barnbarnen från Karlstad skulle komma och hälsa på så vi gick tillbaka till Klässbol - betydligt mysigare hamn - trotts linneväveriet. Tillbaka till Nysäter på Onsdagen fick vi beskedet att Järvägsbron inte skulle va reparerad och öppningsbar förrän Fredag kl. 16.00. Tog buss och tåg till Göteborg för att hälsa på min gamla och sjuka mor. Det gick perfekt att ta sig dit med allmänna kommunikationer. När vi väl satt på tåget tillbaka mot Säffle kunde det inte starta. Efter en timmes felökning gav personalen upp. Inlåsta med båten i Säffle kanal pga att SJ (Banverket) inte kunde öppna järvägsbron. Fast på Göteborgs central för att SJ inte kunde stänga dörrarna på tåget. Det fixade sig till slut - vi fick åka med ett senare tåg och konduktören klurade ut att det gick en senare buss - fast en annan väg - som vi kunde komma till Nysäter till. Busschauffören stannade tom så nära gästhamnen som det bara gick - trotts att det inte fanns nån hållplats där. Det är såna små incidenter som man kommer att komma ihåg länge. Tack SJ. På Torsdagsmorgonen bestämde vi oss för att gå ner i nästa sjö och lägga oss i en naturhamn. Skulle bara fylla vatten och slangen räckte inte dit där vi låg, så jag flyttade båten. Medan jag höll på att fylla på vatten kom en uppjagad dam från en grannbåt och skrek ut att det skulle bli åska. Dessvärre hörde min fru det, så att lämna Nysäter var ju inte att tänka på. Som tur var kom hamnkaptenen strax efter och meddelade att Järnvägsbron var reparerad och klar för att öppna och att sjöfartsverket bjöd på slussavgiften för oss som hade varit instängda. Vi lättade och gick omedelbart. Senare på kvällen - vid Duse udde - kollade jag SMHI´s varningar. De varnade för lokal åska med regnskurar, någon stans i Götaland, Svealand eller södra Norrland. Man skall ta del av väderleksrapporter, men man måste ju lyssna på vad som sägs och dessutom måste man göra en egen bedömning. Vi har ju olika förutsättningar av vad för väder vi klarar av. En del klarar inte av den typen av dåligt väder som innebär att solen går i moln en vindstilla dag. (nu var jag elak) Sträckkörde Duse Udde till Vänersborg på Fredagen. En liten avstickar gjorde vi. Vi gick genom den nya och tätprickade farleden Limskären – Vingens hamn. http://skargardenamal.wordpress.com/djupkartor-limskaren-vingens-hamn/ Den fanns inte med på det nyinköpta båtsportkortet, men väl i boken Vänern och Vättern, som jag köpte för över ett år sen. Det var en intressant farled. Där det gällde att hålla tungan rätt i mun Speciellt ett ställe där leden svänger mer än två 90 graders böjar på nån båtlängd. Vi had en motorbåt före, så det var ju egentligen ingen sport. Bara att följa efter. En led som kan rekomenderas. Gick Vänersborg - Lilla Edet på Lördagen. Strax innan vi skulle gå från Kanalbolagets gästhamn, där vi låg för matrast, kom en man fram och hälsade - Forgus 31. Vi har talat om att träffas förr, men jag är i regel en jagad man som inte själv råder över min tid. Är väl egentligen alldeles för snäll och lovar alldeles för mycket. På Söndagen kom barn och barnbarn och hämtade mormor, efter att hon hjälpt till att slussa ner. Personligen var jag ytterst tacksam att jag fick gå för motor ner för Götaälv och slapp att följa med till Ullared. Den oförskämda höga hamnavgiften i Lilla Bommens gästhamn var inget mot alla de vedermödor som drabbat mig sen jag kom ut i västerhavet och efter hemkomsten. Just nu går jag uppe med ett ryggskott efter att ha gjort ett halvhjärtat försök att arbeta i går. Det trevligaste med Lilla Bommens gsthamn var att jag fick hamnplats bredvid Forgus 31 och alla de trevliga samtal vi hade under tiden vi låg där. Vänern är en stor sjö med ganska lite skärgård om man som vi är bortskämda med Bohuskusten. Fördelen är ju att båtantalet är ytterst begränsat till skillnad från Bohuskusten. Det finns ju ändå många fina ställen och det är alldeles för kort tid att flyga runt halva Vänern och Glafsfjorden på tre veckor. Dels borde man inte ha allt för tajt planering. Dels borde man inte flytta sig mer än var annan dag och dessutom segla dit vindarna bär. Perfekt ställe att segla på under semesterperioden när det är alldeles för mycket båtar på Bohuskusten. Har ju halva Vänern kvar att få en överblick över - den delen som jag gått med andra båtar än mina egna - fast för länge sen. Sen behöver man kanske ett halvt seglarliv att lära känna allt i detalj. Om jag får leva och ha hälsan är det inte otänkbart att jag återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 8 Augusti , 2013 Sommaren har varit helt fantastisk! (den del som varit) Däremot alldeless för lite semester och båt. Arbetstimmarna har däremot gett utrymme till att fundera ut bra tankar och idéer om vad som kan fixas på båten under vintern för att hålla säsongen igång! Endast blivit ett par dagars ledighet i samband med midsommar. Har därav fått köra kortare helgturer till diverse platser Sthlms södra och mellersta delar såsom Utö, V.Runmaren Kymmendö m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 9 Augusti , 2013 Tack Toan för di inlägg. Roligt att läsa. Här hemma var det tyvärr alldeles för fåbåtutflykter pga renovering av altan, tak, fönster mm. Men vädret var ju så bra de dagar man kom ut och barnbarnet som är 3,5 år gammal fick köra båten första gången. Men det är ju en liten styrpulpet. När kan man börja med att lära honom segla? Vilket ålder är lämplig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 13 Augusti , 2013 Semestern är snart slut och luften har blivit höstlik. Förra veckan såg vi massor av vatten men inget att åka båt på. Åkrarna norr om Söderhamn liknade sjöar när vi passerade med bil igår. Idag är det åter skärgården som gäller och nu är det glesbygd här ute. Klipp taget nyss. http://youtu.be/w1EL7zryNps Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 13 Augusti , 2013 Sommaren har varit kanon! 2 veckor i Vättern, sen trailer ner till Helsingborg, sen över till Helsingör och vidare ner mot Köpenhamn och Christianshavn (Wildersplads). Och nu i helgen tar jag hem den till Ekoln för nästa helg är det Skokloster Power boat race! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 22 Augusti , 2013 Jag har haft en underbar sommar med 8 veckors semester och även om vi har vår Storebro 31 på land för renovering (fint kan bli mycket finare) så har jag fått min beskärda del av båtliv med segling då vi tog en STOR (shit) Bavaria från Kiel till Southampton. Vi var 6 i besättningen och med allt betalt plus hotell i både Kiel och Southampton fick vi en ansenlig summa pengar på kontot samt en veckas semester i England och sedan flyg hem. Allt jag någonsin tyckt om Bavaria infriades tyvärr och det blev bitvis lite av en äventyrsseglats. Bortsett från att vi blev bordade av den engelska tullen (som genomsökte allt och då menar jag allt) så fick vi vår beskärda del av alla de problem som kan uppstå med en ny segelbåt i allmänhet men kanske en ny Bavaria i synnerhet. Nu känner jag personligen ett litet sug efter en lång, skön höst med massor av värmeljus och timmar spenderade i vår vedeldade bastu. Därefter en lång skön vinter och sedan, vips, ny vår med sjösättning av väldigt uppfräschad sommarstuga... Tack gode gud för motorbåtar och för de 4 årstiderna och för insikten om att den enda Bavarian man skall äga är ölen med samma namn. Frågan är däremot om inte Bavariabåtarna är av sådant slag att man får en gratis om man skickar inte 20 kapsyler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 Augusti , 2013 För mig en fantantsk sommar även om jag inte åkt många m. båt. Men jag vill ändå inflika en sak i Toaens berättelse, han skriver: Sträckkörde Duse Udde till Vänersborg på Fredagen. En liten avstickar gjorde vi. Vi gick genom den nya och tätprickade farleden Limskären – Vingens hamn. http://skargardenamal.wordpres...Den fanns inte med på det nyinköpta båtsportkortet, men väl i boken Vänern och Vättern, som jag köpte för över ett år sen. Det var en intressant farled. Där det gällde att hålla tungan rätt i mun Speciellt ett ställe där leden svänger mer än två 90 graders böjar på nån båtlängd. Vi had en motorbåt före, så det var ju egentligen ingen sport. Bara att följa efter. En led som kan rekomenderas. Det är en som han säger en helt ny och jättefin inskärsled, visserligen känd sen gammalt men väl utprickad. Men vad han inte skrev är leden fortsätter söderut. Från Köpmannehamn kan man fortsätta inomskärs hela vägen ner till Sunnanå (Mellerud). Den biten har varit utprickad i många år men inte av sjöfartsverket. Det är Melleruds båtklubb som lägger ner mycket tid och enegergi på att pricka ut den varje år. Ett enkelt sjökort i PDF-form finns att ladda ner från klubbens hemsida eller hämtas på resturangen i Sunnanå. Det ända felet är att det är begränsat djupgående i leden. Jag har för mig att det på de grundaste partierna så ligger djupet på 0,7 m. under referensytan på Eftersom sjön blir väldigt krabb när det blåser lite på Vänern så är dessa leder näst intill ovärdeliga /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser