Northsea 3 Postad 25 Juli , 2013 Har en 13 år gammal Coolmatic. Lite använt, det kyler väldigt bra men verkar dra en del ström. Snackade med en elektriker som sa att det kan vara en ide att fylla på köldmedia. Har kollat och det är r134. Är detta något man kan göra själv? Om inte - finns det någon i Stockholmsområdet som utför sådant? Har ett 115ah batteri och efter ca 20h i på batteri, endast kylen igång och ett par startar av Wallasvärmaren gjorde att Ctek indikatorn började blinka rött på dags att ladda och ner mot tomt. Enligt Waeco drar kylen 3.33ah när kompressorn är igång, 20% av tiden (enligt dem). Kan man få ner förbrukningen via påfyllning eller är det ny kyl som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 25 Juli , 2013 Har du uteslutit att batteriet är dåligt, alternativt inte var 100% fulladdat när du slog på kylen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 25 Juli , 2013 Nytt batteri.. angående laddningen så vad det fullt, med ctek. Antingen är väl kylen boven, eller Ctek indikatorn. Tyder lite på det sista iom att Cteken indikerade fullt efter bara 15-20 minuter.. vore märkligt om det gick att ladda upp ett batteri så snabbt. Det var heller inga problem att dra igång Wallas värmaren, den kräver ju en del start ström. Ska ut snart igen och får kolla du hur det funkar. Men, har förstått att man kan behöva fylla på köldmedel i gamla kylar..? Svårt eller enkelt jobb? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockemuth 0 Postad 25 Juli , 2013 Enkelt jobb om du har tillgång till R134a, får endast säljas till certifierade företag/personer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 25 Juli , 2013 Cteken känner bara att batteriet kommit upp i full spänning för ett fullladdat batteri och ingen ting om hur sulfaterat batteriet är. Att det visar fulladdat efter så kort tid tyder på att batteriet inte håller många Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 25 Juli , 2013 Ok, ska ut snart igen och prova. Batteriet är köpt för ett par månader sedan, nytt. Så det vore märkligt om det är slut redan.. Men med tanke på svaren så behöver jag då inte fylla kylen - antar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Juli , 2013 Har du kyla i boxen så är det nog inte med köldmediet det felar. Hur stort batteri har du? Går kylen på maxfart hela tiden? Har du mätt från laddaren med en amperémeter hur mycket den ger vid laddning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 25 Juli , 2013 Brukar dra igång den inför båtresan, då Max fräs. Båten är ny i år, så inte lärt mig hur högt ratten ska stå. Tror den kan ha varit högt ställd då saker frusit längst in. Har fått lite tips, ska som sagt var prova igen, så får vi se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 25 Juli , 2013 Har ett 115ah batteri och efter ca 20h i på batteri, endast kylen igång och ett par startar av Wallasvärmaren gjorde att Ctek indikatorn började blinka rött på dags att ladda och ner mot tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser