Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Johan-z

Trasigt el-system

Rekommendera Poster

Hej,

Ska börja med att säga att el är en kunskapslucka hos mig, vilket ni lär märka!

Köpte nyss ny segelbåt med ett ganska ordentligt förbrukningssystem för en 27-fotare, tidigare har jag knappt haft el i båten. Systemet verkar vara ordentligt gjort och ganska så nyligen insatt. Dock fungerade inte det 12 v uttaget som fanns på el-panelen, så jag tänkte att jag skulle lossa panelen och kika om det var så enkelt att någon kabel lossnat. Så var det dock inte så jag började kika lite för att försöka se hur allt var kopplat och samtidigt lära mig lite. Okunnig som jag är kring detta var huvudströmbrytaren påslagen och plötsligt sprakar det till bakom panelen och efter det är förbrukningssystemet dött. Ingen säkring på el-panelen har gått men inget händer när jag slår på någon strömbrytare, vad kan ha hänt?

Kan det finnas en huvudsäkring någon stans? Det finns som sagt en huvudströmbrytare, kan det finnas en säkring där?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att skaffa en multimeter om du inte redan har det (mycket bra att ha på alla sätt och vis).

Fortsätt därefter att mäta dig bakåt i kedjan för att se var du har ström och var du inte har det. Kommer du ända till batterierna utan att få ström där heller är de slut och är bara att byta.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, har en enkel mätare idag, krokodilklämma i ena änden och spets i andra med lampa i mitten som lyser om man har 12 v.

Misstänker att batterierna är ok då de laddar när jag kopplar in landströmen.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare, skaffa en multimeter så du kan mäta spänning, ström och motstånd. Billig och nästan ovärderlig investering om man ska hålla på med elsystemet i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till TS ta hjälp av någon elkunnig! Behöver inte vara någon från någon firma.

Till övriga, nu är vi där igen, en person som har redovisat sin elkunskap uppmanas att göras olika saker innom ett område som han/hon inte behärskar. 12 volt är betydligt farligare beträffande brand än 220 volt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax har ju en synpunkt...

Om en kompis hade sagt detta till mig hade jag spontant sagt:

Det låter som om du rört ledningarna för att se vart de går? Det fanns tydligen en lös ledning som orsakade en kortslutning ( sprakandet ) och eftersom allt sedan kopplades från ( dog ) så gick en säkring.

Du hade nog tur att det fanns ett väl genomtänkt system med säkring.

Antingen tar du med någon som är lite mer självsäker på elsystem eller så börjar du istället helt själv - vid batteriet och följer ledningen, någonstans där på väg till eller vid kopplingstavlan hittar du säkringar eller en stor säkring. Du ska även lista ut var kortisen var, troligen en lös ledning... INNAN du kopplar in ny säkring

Så en voltmeter som visar hur mycket volt du har på en display plus en bra skruvmejsel för att dra åt alla kontakter med! En bra voltmeter mäter även motstånd, ohm, så du kan se om säkringarna leder ström eller är brunna, inte leder något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för tipsen, har dock ännu inte hunnit titta på det något mer.

Om det skulle vara så att det inte finns en huvudsäkring som gått, vad skulle det kunna vara då?

Om man inte kan lösa det själv och inte har någon el-kunnig man kan be om hjälp, vad är rådet då? Ber man en vanlig båt-mekaniker titta på det? Ungefärligt vad skulle det kunna kosta?

-Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan skrev ..........var huvudströmbrytaren påslagen och plötsligt sprakar det till bakom panelen och efter det är förbrukningssystemet dött. Ingen säkring på el-panelen har gått men inget händer när jag slår på någon strömbrytare, vad kan ha hänt? ..Kan det finnas en huvudsäkring någon stans? Det finns som sagt en huvudströmbrytare, kan det finnas en säkring där? .....

Jag antar att din elpanel har en matning med en lite halvgrov kabel 4-6mm2 troligen har den kortslutits när du var där och mekade med panelen, därför blev hela elpanelen heldöd.

Har du otur så har kabeln brunnit av om oskyddad del kommit i kontakt med jord eller så har en säkring någonstans på vägen mellan batteriet och elpanelen gått sönder när det blev kortslutning. I vilket fall så sitter det säkringar för att skydda ledningarna och framförallt skydda mot brand om det skulle bli skada på elkablarna. Om du hittar en säkring på vägen till batteriet så bör du ändå försöka hitta var det blev kortslutning innan du sätter i en ny säkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,

Började gå igenom allt idag och kom fram till det som visas på bifogade bilden. Kablarna från batteriet som går in i den svarta boxen har ström, kan den svarta boxen vara en huvudsäkring utav något slag?

Tackar

post-10007617-1394237594,0887_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som ett skiljerelä, som delar på batterierna när generatorn inte laddar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, huvudsäkringen sitter nästan alltid så nära batteriet som möjligt. Kolla på grova kablarna från batteripolerna så hittar du den tillslut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar Elsystem för båtar av Magnus Sterky, även kallas Seawolf. Och att som sagt vara lite försiktig med saker som du är osäker på.

Och även om vi här vill hjälpas åt så finns det gränser vad man kan göra med bara enkla frågor och svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...