Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Robert_h

Droppande axeltätning Albin 25

Rekommendera Poster

Upptäckte idag att det droppade från den innre axeltätningen i båten. Har varit ute en vecka med båten och kom hem igår. När jag kolla kölsvinet idag så låg det vatten där. Har mina aningar om att jag missat att smörja packboxen som ska fyllas med fett.

Nu undrar jag om det går att byta packbox medans båten ligger i vattnet eller måste den upp? Och vilket fett ska man använda till packboxen? Kan ju vara så att det är dåligt med fett vilket gör att det droppar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte någon smörjkopp eller nippel vid tätningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det sitter en yttre och en inre tätning i fettpackboxen. Om vatten tränger igenom är båda dessa dåliga och bör bytas. Använd ett bra vattenfast fett så klarar du förmodligen resten av säsongen men var uppmärksam, vrid smörjkoppen lite både före och efter färd. Kan tänka mig att man kan ta bort fettpackboxen i sjön om man kan täta utifrån runt propelleraxeln men vet inte om det är att rekomendera, det går ju åt dykare för ett sådant försök. Bättre att vänta tills båten är på land. Har själv bytt smörjkoppen mot slangnippel och en oljebehållare som fylls med 80-90 olja, detta har funkat  bra under flera år nu och känns tryggare då det bara är att kolla så det finns olja i behållaren i stället för osäkerheten om man skruvat i tillräckligt med fett, som dessutom om det trycks ut i hyllsan förstör vattensmorda cutlesslager om man har sådant, vilket dom flesta har.

Tjallerik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte smort så läcker det.

Använd något vattenfast fett.

Försök inte byta tätningarna i sjön!

Något vattensmort cutlesslager finns inte på Albin 25, det är en fiberbussning istället.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Packboxen sitter ju i en mässingskrans varpå toppen av den sitter det en nippel. Läste i handboken att man absolut inte får använda tryckspruta då man kan pressa ut delar av packningen. Hur ska man annars få i fettet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du köper fett i en tub kan du fylla fettfickan genom att klämma på tuben, ja du måste skruva loss proppen först.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fyllt på med vattenfast fett vilket det ståd i handboken att det skulle vara. Dock höll jag på att pressa ut packboxen men fick tillbaka den. Nu droppar det inget längre å jag hoppas att det funkar säsongen ut :) Tips på bra tätningar att byta till i höst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall sitta låsringar vid packboxarna så att dessa inte skall kunna tryckas ut. När du byter boxar, tänk då på att vända den yttre rätt, trycksidan utåt, det är den sidan där fjädern sitter. Fjädern på denna skall vara rostfri och låsningen även den rostfri/brons

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att ett fåtal av tätningar av denna modell har några spår för låsring.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste kännas otryggt att ha sådan (o)tätning i båten, kanske dags att byta till en säkrare typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fett fickan ska inte fyllas med tryck, bara fyllas, gör man så är det inga problem. Problemen kommer när Bror Duktig byter ut proppen mot en smörjnippel och går loss med fettsprutan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...