Groenix 0 Postad 24 Juli , 2013 Hej jag har en 2 takts 90 hk Mercury från -88 (ELPTO 5) där min varvtals mätare bara fungerar när man går upp i full gas (varvatal drygt 5000 varv) och sedan fortsätter att fungera även när man sänker hastigheten. Borde inte varvtals mätaren gå igång direkt när man startar motorn? Någon som har någon ide vad det kan bero på? /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Juli , 2013 goggla varvräknare poltal omkopplare site:MARINGUIDEN.SE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 25 Juli , 2013 Jag har samma problem med min (mercury 90 -93), men bara ibland och den brukar komma igång när man varvar till med handgasen. Antar att det är lite oxid nånstans så det blir dålig kontakt, ska kollas upp till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Juli , 2013 Om också du gogglar enligt ovan skall du se att du strax hittar var oxiden finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 25 Juli , 2013 Där ser man! Trodde inte det fanns nån omkopplare men man lär så länge man lever! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenix 0 Postad 1 Augusti , 2013 Tack för tipset, har lossat varvtals mätaren och justerat runt skruven och sprayat. Men fortfarande så ställer den sig på typ 500varv vid avslagen tändning när jag sätter på tändningen går mätaren ner till 0 för att sedan först fungera vid full gas igen och ner mot ca 4000 varv för att sedan gå ner på 0 igen när man kör på halv gas. /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Augusti , 2013 Men fortfarande så ställer den sig på typ 500varv vid avslagen tändning när jag sätter på tändningen går mätaren ner till 0 Detta är normalt för Mercurys orginalinstrumet, men inte resten. Merc har ibland varvräknaren ansluten via likriktaren/regulatorn, så det skulle kunna vara denna som inte funkar OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser